Toyota MR2: a mindenvivő

Röviden – Használt Toyota MR2, 2000-2007
Mennyibe kerül?
1,8-2,5 millió Ft. De jobbkormányost egymillióból is vehetsz.
Mennyit fogyaszt? 7,92 l/100 km az átlaga a Spritmonitor.de oldalon.
Mire figyelj? Érd be a 140 lóerővel, a turbósítás milliókat emészt fel, mire jó lesz.
Mi van helyette? Ezzel a megbízhatósággal és középmotorral semmi. Az Opel Speedster és a Lotus Elise jöhet szóba, többször ennyiért.

Ha már élményautó, ne aprózzuk el! Legyen valódi sportkocsi, ráadásul középmotoros. A Toyota MR2 három generációt ért meg 1984 és 2007 között, itt az utolsó nemzedékről lesz szó, amely a legjobb belőle.

Aki nem szán két-két és fél millió forintot élményautóra, amennyibe a balkormányosak kerülnek, vehet egyszerűen jobbkormányost. Nekünk évekig volt jobbkormányos autónk itthon, nem vészes vele járni, ezért a legolcsóbbak közül az egyik jobbkormányos autót személyesen is megnéztem, konkrétan ezt. A fekete sportkocsi irányára 975 000 forint, amiben az aranyszínű felnik is benne vannak.

Jobkormányost, féláron?

MR2-t nem vesz valaki csak úgy, számíthatunk rá, hogy a tulajnak lesz fogalma az autókról és a vezetésről. Ezeknek a sportkocsiknak többnyire van gazdája, ami erre a darabra is igaz. A 35 éves tulajdonos mindenre tud válaszolni, ami érdekel a kocsival kapcsolatban, ez jó jel.

A Screaming Eagle felirat és az embléma ne tévesszen meg senkit, ez egy MR2. Nem Japánból importált, hanem európai kivitelű, Angliából származó autó. A dolognak nincs nagy jelentősége, de Hamar Balázs kollégám szerint, aki Olaszországból hozott magának egy ezüstszínűt, a japán modellek 3-4-ik fokozata rövidebb áttételű lenne.

Az autó tervezésekor a súlycsökkentés elsődleges volt, az egytonnás raodsterben az 1,8-as szívómotor elemében van. Nekem meglepetés volt, hogy a váltó van olyan jó, mint az MX-5-ös Mazdáé, ami számomra mindeddig az etalon volt. A próbaúton nem kopogott a futómű, a Corolla Verso egyterűben is szolgáló, szívó oldalon változó vezérlésű motor érzésre sokkal többet tud a gyári 140 lóerőnél.

Egy Toyota akkor is Toyota, ha középmotoros és sportautó. Az MR2 technikája, bármilyen hihetetlennek tűnik, nem tartogat szívást. Az autó fő buktatója is csak annyi, hogy a szokásos kettő helyett három lambda szonda van benne, amelyeket időnként cserélni kell, mint más használt autókban is. A gyári ára 60 000 Ft körül mozog, aki kicsit utánatúr a neten, az a gyári beszállítótét meg tudja rendelni 25 000 Ft alatti áron.

A 2003-as modellfrissítés előtti autókban a motor hajlamos olajat fogyasztani. Aki üvegeli a kocsit, figyeljen erre. A gyári visszahívás után, a plusz lyukakkal és hornyokkal módosított dugattyúval, az 1,8-as motor már ennyi gondot sem okoz.

A láncos vezérlésű szívómotor éves vagy 15 ezrenkénti olajcserével kockázatmentes darab, amilyennek egy japán autóban lennie kell. Ha hallunk valami furcsaságot a motortérből, az nem a lánc hangja lesz, hanem a generátor szíjfeszítője okozhatja. Sajnos ezt én is csak úgy olvastam, a cikkhez megnézet autó nem produkálta ezt a sajátosságot.

Sem a futómű, sem a kuplung, sem a hajtáslánc többi eleme nem keseríti meg a tulaj örömét. Legfeljebb a motortérnyitás megnyúló bowdene, amitől előbb nehezen, majd nem nyílik a motorházfedél. Szerencsére a 2000-es évjáratú autót nem sújtja a rozsdásodás, mint oly sok japán kortársát az ezredfordulóról.

Az alkatrészárak sem riasztanának el a Toyota élményautójától. Egy rendes gyújtótrafó ára 18 700 Ft, első féktárcsából 9-10 ezer forintért többfélét is választhatunk, a japán Aisin kuplungszett 50 000, a vezérműlánckészlet 42 400 forintba kerül kedvezmények nélkül.

Mivel a balkormányos autók ára majdnem kétmillió forintnál kezdődik, annak, aki amúgy is második autónak venne a sportkocsit, féláron érdekes lehet z MR2 jobb oldalra szerelt kormánnyal. Városban járva nem nagy gond, autópályán sem, országúton előzéskor viszont komoly hátrány. Mindenki eldönti magának, hogy a kocsit féláron megvéve megéri-e neki a jobbkormányos léttel járó kényelmetlenség.

Forrás: vezess.hu

Top