Átadásra került az első Toyota hidrogén üzemanyagcellás busz Tokióban

A Toyota leszállította az első üzemanyagcellás buszt (FC busz) a Tokiói Önkormányzat közlekedési hivatalának. Az FC busz (modellnév: Toyota FC Bus) a Toei útvonalon áll üzembe március hónaptól, majd még ugyanabban a hónapban egy második, azonos jármű követi.

A Toyota a Nemzetközi Olimpiai Bizottság és az olimpiai mozgalom (és nem mellesleg a Magyar Olimpiai Bizottság) kiemelt támogatójaként a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékokat megelőzően több mint 100 hidrogén üzemanyagcellás (FC) buszt kíván üzembe állítani, elsősorban a tokiói régióban. A várakozások szerint a hidrogén üzemanyagcellás buszok elterjedése a városi közlekedésben bővítheti a nagyközönség FC technológiával kapcsolatos ismereteit, javíthatja az FC buszok elfogadottságát tömegközlekedési eszközként.

A Toyota hidrogén üzemanyagcellás rendszerét (TFCS)1, amelyet eredetileg a Mirai üzemanyagcellás gépkocsi (FCV) számára fejlesztettek ki, azzal a céllal alkalmazták, hogy a belső égésű motoroknál kedvezőbb energetikai hatásfokot biztosítson, valamint hogy kivételesen jó környezetvédelmi teljesítményt nyújtson: a rendszer ugyanis működése közben egyáltalán nem bocsát ki CO2-t, sem más károsanyagot (SOC). Emellett az FC busz az alacsony padlós normának2 is megfelel, ami az idősek, illetve a gyermekek számára megkönnyíti a fel- és leszállást. A busz ezen felül nagykapacitású külső energiaforrásként is szolgál. A 9 kW3 maximális kimenő teljesítményre és összesen 235 kWh4 kapacitásra képes FC busz ilyenformán elektromos áramforrásként szolgálhat természeti katasztrófák esetén, evakuációs központokban (pl. iskolai tornatermekben5), illetve az általa megtermelt elektromos energia háztartási gépek működtetésére is alkalmas.

A Toyota FC busz fejlesztése és bemutató tesztjei a Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium Új generációs energia és közösségi rendszerek bemutató projektjének6, illetve a Környezetvédelmi Minisztérium Csekély szénkibocsátású technológia kutatási és fejlesztési projektjének7 az égisze alatt zajlott. Ezt követően a járművet bevonták a Föld-, Infrastruktúra- és Közlekedésügyi, valamint Idegenforgalmi Minisztérium Csekély szénkibocsátású helyi közlekedést támogató programja8 alá. A Toyota csoport a jövő rendkívül ígéretes energiaforrásának tekinti a hidrogént. A Mirai FCV piacra bocsátása mellett a Toyota üzemanyagcellás buszok és villás targoncák fejlesztésében, valamint háztartási célú, telepített üzemanyagcellák fejlesztésében is részt vett. A jövőben a csoport célja, hogy egységesített formában gyorsítsa fel a fejlesztéseket, hogy hozzájárulhasson a hidrogén alapú társadalom megvalósításához.

 

A Toyota FC busz főbb műszaki adatai (a Toei útvonalra felkészítve)

Jármű Hosszúság / szélesség / magasság 10 555 / 2490 / 3340 mm
Szállítható személyek száma 
(ülőhely, állóhely és vezető)
77 (26+50+1)
Üzemanyag-cella köteg Név Toyota FC Stack
Típus Tömör polimer elektrolit
Maximális teljesítmény 114 kW × 2 egység
(155 LE × 2 egység)
Villanymotor Típus Szinkron váltóáram
Maximális teljesítmény 113 kW × 2 egység 
(154 LE × 2 egység)
Maximális forgatónyomaték 335 Nm × 2 
Nagynyomású hidrogén tartály Tartályok száma 10
Névleges üzemi nyomás 70 MPa (kb. 700 bar)
Tank tárolási sűrűség 5,7 tömegszázalék
Tartály belső térfogata 600 liter
Hajtó akkumulátor Típus Nikkel-metál hidrid
Nagykapacitású külső energiaforrás Maximális teljesítmény 7.2 kW
Kapacitás 235 kWh
Top