Gazoo Racing: A Toyota motorsport hitvallásának gyakorlati megtestesítője

A Toyota 2015-ben a TOYOTA GAZOO Racing csapatban egyesítette motorsport-tevékenységeit, és az autóversenyzésben szerzett tapasztalatokat azóta is arra használja fel, hogy egyre jobb és jobb autókat alkosson.

„A motorsport nem csupán egy szórakozás, hanem létfontosságú a japán autóipar fejlődése szempontjából. Ahogyan az atléták összemérik az erejüket az Olimpián, úgy az autógyárak is a versenyek révén növelhetik autóik teljesítményét, itt merészkedhetnek el a határokig, itt bizonyíthatják egyértelműen fölényüket, és itt fedezhetnek fel új módszereket az autók technológiájának továbbfejlesztésére.” – fogalmazott Kiichiro Toyoda, a világ vezető autógyártójának alapítója 1952-ben.

A TOYOTA GAZOO Racing tevékenysége – amelynek fontos része a motorsport – három fő területet ölel fel: a közúti autók tökéletesítését, a vállalat emberi erőforrásainak fejlesztését és a vezetés izgalmának megosztását a vásárlókkal és a márka rajongóival. Azzal, hogy a vállalat részt vesz a legkeményebb versenysorozatokon, például a FIA Rally Világbajnokságon (WRC) és a FIA Hosszútávú Világbajnokságon (WEC), a Toyota szélsőséges körülmények közt is próbára teszi járműveit, hogy a tapasztalatokból okulva egyre jobb autókat építhessen. Ugyanezt a célt szolgálja az is, hogy a TOYOTA GAZOO Racing South Africa csapat a Dakaron versenyez.

A nagy visszatérés a Rally Világbajnokságba (WRC)

Versenypályák aszfaltcsíkjai, rallyszakaszok murvás útjai… A világon számtalan különféle autóverseny létezik, de mindegyik ugyanarról szól: a rajongók izgalmáról, a sebesség bizsergető érzéséről, a kipufogók lelkesítő szimfóniájáról és a pilóták merészségéről. Rallyautókat építeni jóval több, mint pusztán elméleti feladat. Olyan járművet kell építeni, amivel bármilyen úton, a világ bármelyik pontján csúcsteljesítménnyel lehet autózni – ez pedig nem megy saját tapasztalat és komoly tudás nélkül. Ezért 2017-ben tizenhét, alkotással eltöltött év után a TOYOTA GAZOO Racing újra színre lép a népszerű Rally Világbajnokságon (WRC). A négyszeres FIA WRC világbajnok, Tommi Mäkinen irányítja a csapatot, amelynek pilótái a világ egyik leggyorsabb rallyversenyzője, Jari-Matti Latvala (10. rajtszámú autó) és a tapasztalt Juho Hänninen (11. rajtszám). A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (WRT) tehát bőségesen fel van vértezve mindazzal a tudással, ami ahhoz kell, hogy helyt álljon ebben az izgalmas versenysorozatban.

Az elmúlt több mint egy évben a csapat órák ezreit töltötte a műhelyben és az európai tesztprogramokon. Mindez egyetlen célt szolgált: hogy felkészüljenek a Monte-Carlo Rally startjára. A Toyota korábban már komoly sikereket aratott a Rally Világbajnokságon, most pedig a Yaris WRC projekt nyit új fejezetet a vállalat hosszú és eredményes motorsport-történetében. Ahogy a vállalat elkötelezetten dolgozik azon, hogy a versenytapasztalatok révén egyre jobb és jobb autókat alkosson, úgy a 2017-es szezonban a TOYOTA GAZOO Racing WRT csapat tagjai számára is az autó fejlesztése és a tanulás a legfontosabb, nem pedig a látványos, gyors eredmények felmutatása. Ennek ellenére a csapat visszatérése a WRC sorozatba mégis olyan eredménnyel kezdődött, ami messze felülmúlta a várakozásokat. Jari-Matti Latvala és navigátora, Miika Anttilla másodikként értek célba a Monte-Carlo Rallyn, Juho Hänninen és Kaj Lindström párosa pedig a 16. helyezést szerezte meg, értékes pontokat szerezve az utolsó nap Power Stage szakaszán. A Svéd Rallyn még ennél is jobb eredmény született, hiszen Latvala megszerezte a TOYOTA GAZOO Racing WRT első rally-győzelmét, Hänninen pedig a gyártók tabellájának pontszámait gyarapította, így a csapat most a második helyen áll a gyártók versenyében.

Győzelemre törve a Le Mans 24 órás versenyen

A Hosszútávú Világbajnokság (WEC) kemény 2016-os évada után a TOYOTA GAZOO Racing kilenc futamon hét dobogós helyezést és 229 pontot szerzett, és a TS050 HYBRID a harmadik helyen végzett a gyártók világbajnoki tabelláján. Idén a csapat még nagyobb erőbedobással készül az új évadra, és készen áll, hogy az élvonalban küzdjön. A bajnoki cím és a Le Mans 24 órás futam esélyeinek javítására a csapat három TS050 HYBRID versenyautóval áll rajthoz a Spa-Francorchamps 6 órás és a Le Mans 24 órás versenyeken. A 7. rajtszámú autót a WEC futamgyőztes  Mike Conway vezeti Kamui Kobayashival és José María Lópezzel. A 33 éves José Maria korábban sikeres GP2-versenyző volt, az elmúlt három évben pedig a WTCC túraautó világbajnokságon szerepelt, ahol bajnoki címet is szerzett. A 2014-es szezon egyéni világbajnoki címét megszerző Sébastien Buemi és Anthony Davidson idén újra Kazuki Nakajimával közösen vezetik a 8. rajtszámú autót az évad minden futamán. Nakajima az egyetlen japán versenyző, aki pole position-t szerzett Le Mans-ban. Stéphane Sarrazin már kétszer is a dobogó második fokán állhatott Le Mans-ban a Toyota pilótájaként. Most ő vezeti a harmadik, 9. rajtszámú autót, csapattársainak nevét pedig még márciusban jelenti be a TOYOTA GAZOO Racing. A hónap más szempontból is tartogat még izgalmas meglepetéseket, hiszen a csapat március 31-én Monzában tartja WEC sajtótájékoztatóját, ahol a megújult TS050 HYBRID versenyautó is bemutatkozik.

A Dakar jól pédázza Toyoták megbízhatóságát és keménységét

A TOYOTA GAZOO Racing South Africa csapat padlógázzal rajtolt a legendás verseny 2017-es szezonjában. A katari pilóta, Nasser Al-Attiyah és francia navigátora, Mathieu Baumel fölényesen győztek a rövid nyitó szakaszon, Giniel De Villiers és Dirk Von Zitzewitz pedig az ötödik legjobb időt futották az első szakaszon. A második szakasz is látványos eredményt hozott, hiszen Al-Attiyah és Baumel hosszú időn át az élen autóztak, végül pedig a második legjobb időeredménnyel zárták a napot. De Villiers és Von Zitzewitz végig megőrizték pozíciójukat, és remek teljesítményt hoztak ki a Toyota Hiluxból. Sajnos a harmadik szakasz súlyos csalódást tartogatott a csapat számára. Al-Attiyah és Baumel magabiztosan kezdték a napot, és jó iramot diktálva autóztak a hosszú és trükkös útvonalon. Már úgy tűnt, hogy megszerzik a Toyota második szakaszgyőzelmét a 2017-es Dakaron, de a katari pilóta a szakasz vége felé kisodródott; az út mentén húzódó árokban leszakadt az autó jobb hátsó kereke, és súlyosan megsérült a futómű. Al-Attiyah és Baumel tehát kiesett a versenyből, így minden tekintet De Villiersre és Von Zitzewitzre szegeződött. Csakhogy a harmadik szakasz számukra sem bizonyult szerencsésnek, mert gondjuk akadt az üzemanyag nyomásával. Ez erősen visszavetette őket, és ettől kezdve keményen kellett küzdeniük a versenyben maradásért, és az összetettben végül az ötödik helyezést szerezték meg a 2017-es Dakaron. Bár a TOYOTA GAZOO Racing South Africa csapatnak nem sikerült elérnie kitűzött célját, mégis büszkék lehetnek a világ legkeményebb rallyján felmutatott teljesítményükre. A versenyen három Hilux is az első tízben végzett (P4: Roma/Haro Bravo, P5: De Villiers/Von Zitzewitz, P9: Rautenbach/Howie), és 25 másik Toyota is célba ért. Mi sem bizonyítja jobban a Toyoták keménységét és megbízhatóságát, mint az a tény, hogy a versenytávot sikeresen teljesítő autók közel fele a márka modelljei közül került ki.

Top