2021-ben jöhetnek az infrastruktúrával kommunikáló Toyoták és Lexusok

Az autonóm autózás (valamint értelemszerűen az azok előszobájának számító aktív biztonsági rendszerek és vezetéstámogató technológiák) területén is vezető fejlesztőként ismert Toyota, és prémium márkája, a Lexus olyan technológiát mutat be az Egyesült Államokban, amely 2021-től összekapcsolja a járműveket és az infrastruktúrát. A környezetbarát hibrid elektromos modelljeiről ismert japán autógyártó szerint a technológia növeli majd a járművezetők és a közlekedők biztonságát, javítja a hatékonyságot, miközben a kapcsolt és automatikus vezetési rendszerek révén további előnyöket kínál. A terv szerint felgyorsulnak majd a jármű-jármű és a jármű-infrastruktúra kommunikációs lehetőségek. Ezzel megkezdődik az 5,9 GHz-es rövid hatótávú kommunikációs rendszer (Dedicated Short-Range Communications, DSRC) bevezetése is, ami várhatóan a többi autógyártót is a DSRC rendszer használatára motiválja az Egyesült Államokban.

Képzeljünk el egy olyan világot, ahol a járművezetők és az utasok biztonsága érdekében a járművek „beszélni” tudnak egymáshoz és környezetükhöz. Az autóipar és a világ egyik vezető innovátorának számító, éves szinten minden autógyártónál több szabadalmat bejegyző Toyota és a Lexus fejleszteni szeretné ezt a párbeszédet, ezért azt tervezi, hogy 2021-től az Egyesült Államokban forgalmazott járműveihez bevezeti a rövid hatótávú kommunikációs rendszert (DSRC). A terv szerint a 2020-as évek közepére a teljes modellpalettát ezzel a rendszerrel fogják kínálni. A Toyota és a Lexus által bevezetendő DSRC jelentős lépés lesz a biztonságosabb és gazdaságosabb vezetési rendszerek irányába, miközben segít elterjeszteni a kapcsolt és automatikus vezetési technológiákat.

„Ha a járművek intelligens rendszerei a DSRC rendszer segítségével még szélesebb körben és hatékonyabban tudnak együttműködni, akkor a járművezetők számára bekövetkezhet a zéró halálos baleset, a kevesebb forgalmi dugó és az akadálytalanabb közlekedés kora.” – véli Jim Lentz, a Toyota Motor North America (TMNA) vezérigazgatója.

„Három éve azt ígértük, hogy a 2017-es év végéig szinte minden eladott autónkban automatikus vészfék (AEB) lesz. Ma az Egyesült Államokban eladott Toyota és Lexus járművek 92 százalékában szériafelszerelés a Toyota Safety Sense vagy az AEB rendszerrel kiegészített Lexus Safety System. A többi autógyártó is egyre gyorsabban vezeti be ezt az életmentő technológiát, így jóval a 2022-re kitűzött iparági bevezetési céldátum előtt járunk. Ennek szellemében úgy gondoljuk, hogy a DSRC egyre elterjedtebb használata az autóvezetők számára nemcsak biztonságosabbá és gazdaságosabbá teszi céljuk elérését, hanem segít lefektetni a jövőbeni kapcsolt és automatikus vezetési rendszerek alapjait is.”

A DSRC-adatátvitel lehetővé teszi a jármű-jármű (V2V) és a jármű-infrastruktúra kommunikációt (V2I), melyeket együttesen V2X-ként ismerünk. A DSRC technológiát már a kormányzati-ipari együttműködés során is átfogóan tesztelték, sőt az Egyedült Államok egyes területein már be is vezették. A DSRC másodpercenként több alkalommal precízen anonimizált adatokat küld a jármű helyzetéről, sebességéről és gyorsulásáról. Ezeket az adatokat a többi, DSRC-vel felszerelt autó fogadni tudja, s ennek köszönhetően a járművezető el tudja kerülni az esetleges baleseteket. A kommunikáció segítségével fontos, valós idejű információk is eljutnak a járművezetőhöz, így például olyan dolgok is előre láthatók, mint az úton várható veszélyhelyzetek, a lassú vagy álló járművek, fényjelek, táblák, illetve nehezen látható úthibák. A DSRC az 5,9 GHz-es spektrumból 7 csatornát használ, melyeket az intelligens közlekedési rendszer (Intelligent Transportation Systems) számára engedélyeztek. Ez azért fontos a felhasználók számára, mert a technológia nem igényel mobil adathálózatot, így a DSRC-vel felszerelt autókat nem terhelik a mobilhálózati díjak. A DSRC az iparági szabványok szerint működik, így a Toyota autói képesek lesznek más gyártók autóival is kommunikálni, ami mindenki számára megtöbbszörözi a biztonságot.

Előretekintve megállapítható, hogy a DSRC-jellegű kommunikációs rendszerek segítenek további előnyökhöz juttatni a felhasználókat, mivel így az autógyártók egyre nagyobb számban szerelik fel járműveiket további szenzorokkal, kamerákkal és radarokkal. A kommunikációs technológiák összekapcsolhatók a fedélzeti szenzorokkal, így az automatizált járműrendszerek biztonságosabbak, megbízhatóbbak és élvezetesebben használhatók lesznek. 2015-ben a Toyota és a Lexus volt a világon az első autógyártó, amelyik DSRC-vel felszerelt járműveket kezdett értékesíteni Japánban. Ez a technológia részletes és hasznos információkkal látja el a járművezetőt a környező járművekről és forgalmi jelzésekről. 2018 márciusában már több mint 100.000 darab, DSRC-vel felszerelt Toyota és Lexus futott Japán útjain.

Az elmúlt 13 évben a Toyota a DSRC V2X kommunikációs technológia fejlesztése érdekében együttműködött más autógyártókkal, infrastrukturális szervezetekkel és az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumával is. A Toyota most arra biztat más autógyártókat, valamint a közlekedési infrastruktúra üzemeltetőit és irányítóit, hogy köteleződjenek el a DSRC technológia irányában, és így megvalósulhasson a technológia által lehetővé váló teljes biztonság és akadálymentes forgalom.

Top