Beülne egy 197 lóerős hibrid terepjáróba? – itt a „zöld” Toyota RAV4-es

A Toyota alaposan gatyába rázta a RAV4-est, a 197 lóerős hibrid verzió pedig vadonatúj a palettában.

Kezdjük némi visszatekintéssel. A Toyota 1994-ben egy új járműkategóriát alapított, a 3,72 méter hosszú háromajtós RAV4-es teremtette meg a SUV-szektort. Terepjáró tulajdonságok mixelve személyautós kezelhetőséggel és komforttal.

Értékesebb benyomást keltő anyagok, új asszisztencia rendszerek és átdolgozott középkonzol

Ennek immár 22 éve, az aktuális negyedik széria frissítésekor pedig elérkezett talán a következő fejlesztési mérföldkövéhez, ugyanis megjelent az első hibrid RAV4-es. Utóbbi első-, vagy összkerékhajtással is konfigurálható – 2WD felállásban 8 400 000 forint az indulóár, míg a 4WD felára kerek egymillió.

Elöl fejedelmi a térkínálat, az ülések tömése kellően feszes, jól tartják a testet

Mi az elsőkerekes változatot próbáltuk ki, ami egészen meggyőzően viselkedett: a hibrid rendszer halkan, és profin dolgozik, egyedül padlógáznál, a négyhengeres hibrideknél szokásos módon erősödik fel a 2,5-ös benzines hangja. Egyenletes terhelésnél azonban nagyon kellemes a RAV4-es produkciója, olyan 140-es tempóig kifejezetten csendesen és erőteljesen lehet vele suhanni.

A menetdinamika meggyőző (0-100 km/h: 8,3 s), a zömében dízel ellenfeleihez képest egyedül a szerényebb végsebessége (180 km/h) követel némi kompromisszumot. A több mint 1,6 tonnás önsúlyt, a korrekt rugalmassági mutatókat és a váltásmentes komforttényezőt figyelembe véve a 7,96 l/100 km-es átlagfogyasztás teljesen vállalható – ennél sokkal kevesebbel egy dízel-automata konkurenssel sem járnánk el.

A sík padló miatt középen ülni sem kényelmetlen, de egy ekkora légterű autóba érthetetlen, hogy miért nincsenek szabályozható szellőzőrostélyok

A formai felfrissülés már ráfért a RAV4-esre, ahogy a fülke designja is előnyére változott. Bővült az elérhető asszisztencia rendszerek listája: 360 fokos kamerarendszer, gyalogosfelismerővel kiegészített ütközéselkerülő rendszer, LED-fényszóró, automata távfény asszisztens, holttérfigyelő, adaptív tempomat, jelzőtábla felismerő, hátsó keresztirányú forgalompásztázó stb. Szerencsére a legtöbb sípoló, fékező, közbeavatkozó rendszer intenzitása, érzékenysége kalibrálható, így könnyű az ízlésünknek megfelelő beállítást kiválasztani.

A hibrid szabad hasmagassága 177 milliméter, így egy kis földutas kiruccanástól sem riad vissza a RAV4-es
A hibrid szabad hasmagassága 177 milliméter, így egy kis földutas kiruccanástól sem riad vissza a RAV4-es

Az ülések kényelmesek, a kabin tágas, a hátsó sorból azonban továbbra is kifelejtették a középső konzol végéről az állítható szellőzőrostélyokat. Utóbbiak megléte 2016-ban mondhatni, hogy alapkövetelmény – sok 15 évvel ezelőtti kompakt autónál már széria volt… A hibrid rendszer helyigénye miatt a raktér 547-ről 501-re csökkent, ez az érték azonban még mindig korrektnek mondható. Egyedül bővítésnél zavaró az utastér felé erősen emelkedő padló. A hibrid 2WD és a 4WD verziók közötti legnagyobb különbség – a hajtáson kívül- a vontatási kapacitás. Míg az elsőkerekes fékezett vontatható tömege 800 kiló, addig a 4×4-es esetén 1650 kilogrammról beszélhetünk.

Hibrid, dízel, benzines? – a RAV4-es mindegyik változatban konfigurálható, ami szegmensében párját ritkítja

A Toyota természetesen a gázolajos párti ügyfelekre is gondol, nekik kínálja a BMW-től származó 2,0 literes D-4D blokk 143 lóerős változatát, mely kizárólag fronthajtással kapható, indulóára 7 100 000 forint. A hagyományos benzinmotort favorizálóknak pedig ott a 151 lóerős 2,0 literes, mely csak 4WD rendszerrel konfigurálható, a legolcsóbb példánya 7,35 milliót kóstál.

A mérete korrekt, de bővítés után nagy lépcső keletkezik, a padló nem lesz sík

Műszaki adatok: Toyota RAV4 Hybrid 2WD
Motor: négyhengeres benzines + villanymotor
Lökettérfogat: 2494 cm3
Rendszerteljesítmény: 145 kW (197 LE) 5700/perc
Maximális forgatónyomaték: 206 Nm 4400/perc
Csúcssebesség: 180 km/h
0-100 km/h: 8,3 s
Hajtás: elsőkerékhajtás/fokozatmentes automata váltó
Üzemanyagtank: 56 l
Hosszúság/szélesség/magasság: 4605/1845/1705 mm
Csomagtér: 501-1633 l
Saját tömeg: 1625 kg
Tesztfogyasztás: 7,96 l/100 km
Vételár: 8 400 000 Ft

Összegzés

A RAV4-es frissítésekor alapos munkát végeztek a mérnökök, a komfort és a minőség is sokat javult. A hajtásrendszer kifinomultan, normál menetkörülmények között csendesen teszi a dolgát – a padlógázas gyorsításkor továbbra is megmaradt a négyhengeres hibridek intenzív motorzaja, ezen felesleges fennakadni. Persze csodák nincsenek, a gyári 4,7 l/100 km-es fogyasztás közelébe sem jártunk, de a 8 liter alatti gyakorlati érték elfogadható.

MJ

forrás: blikk.hu

Top