Hibrid versenygépekkel készül a győzelemre Le Mansban a Toyota

A TOYOTA GAZOO Racing a hét végén visszatér legdrámaibb emlékének helyszínére, hogy rajthoz álljon a 85. Le Mans 24 órás versenyen, a 2017-es FIA Hosszútávú világbajnokság (WEC) harmadik futamán. A világbajnoki tabella éllovasaként a csapat most újult erővel gyürkőzik neki hibrid versenygépeivel Le Mans kihívásának, hogy véletlenül se ismétlődhessen meg a tavalyi fiaskó, amikor az utolsó előtti körben bukták el a győzelmet. A győzelem már csak azért is történelmi jelentőségű volna, mert a világ egyik legkeményebbnek tartott, és legikonikusabb tartóssági versenyén bizonyítaná a környezetbarát hibrid technológia fölényét.

A TOYOTA GAZOO Racing tavaly óta lendületesen fejleszti a TS050 HYBRID gépet, hogy végre győzelemmel zárhassa a híres Le Mans-i futamot. A világ leginnovatívabbnak, egyben legzöldebbnek tartott autógyártója, a nem mindennapi motorsport hagyományokkal rendelkező Toyota 1985-ben lépett itt először pályára, s bár 18-szor álltak rajthoz autói – sőt öt alkalommal a második helyezést is sikerült megszerezni –, a márka versenyzői még sosem léphettek fel a dobogó legfelső fokára. A Higashi-Fujiban és Kölnben folyó elkötelezett munka ugyanakkor eredményesnek bizonyult, hiszen a jelentős mértékben továbbfejlesztett TS050 HYBRID versenyautó elsőként száguldott át a célvonalon Silverstone-ban és Spa-Francorchamps-ban. Az új 2,4 literes V6-os, turbótöltésű, tökéletesített termikus hatásfokú benzinmotor Silverstone-ban mutatkozott be, akárcsak a megújult, nagy teljesítménye ellenére is környezetbarát hibrid rendszer, amelynek elektromotor/generátor egységei kisebbek és könnyebbek lettek. Le Mans-ban mindhárom TS050 HYBRID beállítását a csekély leszorító erő jellemzi majd, így jól érvényesülhet az autók végsebessége, ami létfontosságú a 13,629 kilométer hosszú Circuit de la Sarthe pályán. Mivel a csapat filozófiájának alapja a folyamatos fejlődés, ezért nemcsak az autó, hanem a pilóták névsora is változik, hogy a TOYOTA GAZOO Racing a lehető legjobb esélyekkel szállhasson küzdelembe a Le Mans-i győzelemért.

Mike Conway és Kamui Kobayashi társa újra Stéphane Sarrazin lesz a 7-es rajtszámú TS050 HYBRID-ben. A trió tavaly hosszú időn át autózott az élen Le Mans-ban, mielőtt visszacsúsztak a második helyre. A 8-as számú autó legénysége, Sébastien Buemi, Anthony Davidson és a 2014-ben pole pozíciót szerző Kazuki Nakajima már harmadszor versenyez közösen Le Mans-ban. Velük történt meg tavaly, hogy egy műszaki probléma miatt az utolsó előtti körben estek ki, pedig szinte biztosnak tűnt a győzelmük. Nicolas Lapierre – aki 2014-ben dobogós helyezést szerzett a Toyotának – idén a Le Mans-ban újoncnak számító Yuji Kunimotóval és José María Lópezzel közösen vezeti majd a 9-es rajtszámú TS050 HYBRID versenygépet. 1999 óta az idei szezon a harmadik, amikor egyszerre három TOYOTA is ott áll a Le Mans-i rajtnál. A hónap elején meglehetősen felpörgött a tesztprogram, mivel minden autó részt vett a hivatalos tesztnapon, ami az utolsó lehetőséget jelentette, hogy a pilóták a versenyhétvégén kívül is próbára tehették gépeiket a Le Sarthe pályán. A TOYOTA GAZOO Racing tesztje kifejezetten eredményesnek bizonyult.

Le Mans az a hely, amely egyfajta jelképként testesíti meg a hosszútávú versenyzés szellemiségét, hiszen a pilóták közel 35 órán át autóznak itt. A mezőny először június 14-én, szerdán 16:00 órakor rajtol el egy négyórás edzésen, amit 22:00 órakor egy kétórás időmérő követ. Az időmérő csütörtökön is folytatódik két, egyenként kétórás szakasszal (19:00 és 22:00 órakor). A rajtrácson elfoglalt hely attól függ, hogy melyik autó futja meg a legjobb köridőt az időmérők bármelyikén, és a TOYOTA készen áll arra, hogy keményen megküzdjön harmadik pole pozíciójáért. A pilóták pénteki felvonulása a belvárosban különleges lehetőséget kínál a rajongóknak, hogy még a versenyhétvége előtt találkozzanak kedvenceikkel, akik másnap reggel 09:00 órakor kezdik meg a 45 perces bemelegítést a futamra. A mezőny szombaton 15:00 órakor rajtol el.

„Le Mans a szezonunk csúcspontja, amire az egész csapat hatalmas erőbedobással készült Higashi-Fujiban és Kölnben. Szeretnék mindenkinek köszönetet mondani az elkötelezettségéért és az elmúlt hónapok kemény munkájáért. Mindannyian emlékszünk arra, mit történt tavaly, de ez már a múlt; most kizárólag az idei futamra összpontosítunk, és reméljük, újra az élvonalban küzdünk majd. A 2017-es éved első két futamgyőzelme reménnyel tölt el minket, bár tudjuk, hogy a Porsche kemény visszavágásra készül, ezért a lehető legtöbbet kell kihoznunk magunkból. A tesztnap nagyon jól sikerült, de nem feledkezhetünk meg arról, hogy az egyetlen dolog, ami számít, az a 24 órás verseny végén derül ki. Nagyon szoros küzdelemre számítok, ami a rajongóknak fantasztikus élményt jelent, mi pedig már alig várjuk, hogy pályára léphessünk.” – fogalmaz Toshio Sato, csapatfőnök.

„A teszt során kiderült, mire vagyunk képesek nyugodt és kellemes körülmények közt, de egészen biztos, hogy Le Mans másféle lesz. Ez egy remek verseny, és ez az, amire egész évben készülünk. Amikor az ember rajthoz áll a szerdai edzésen, már érezhetően nő a feszültség. Utána jön az éjszakai vezetés, és arra kell figyelnünk, hogyan viselkedik az autó az adott körülmények között. Nagyon izgalmas, hogy mindennek részese lehetek.” – teszi hozzá Mike Conway, pilóta (TS050 HYBRID #7).

„Ez komoly futam számunkra, és mind nagyon motiváltak vagyunk. A felkészülésünk jól sikerült, így nagy várakozással tekintek a hétvége elé. Úgy érzem, idén jó esélyünk van a győzelemre, de ehhez az kell, hogy minden lehetséges hibát kiküszöböljünk, és tökéletesen felkészüljünk a futamra. Ez egy hihetetlenül hosszú verseny, ahol csak a legjobbak győzhetnek. A tavalyi fiaskó után a csapat minden tagja nagyon odatette magát, és most készen állunk a kihívásra.” – árulja el Kamui Kobayashi, pilóta (TS050 HYBRID #7).

„Le Mans egy lenyűgöző futam, amit egy különleges pályán rendeznek. Egy francia pilóta számára varázslatos élményt jelent itt rajthoz állni. Egész évben keményen dolgoztunk, hogy felkészüljünk erre a hétvégére, és már nagyon várom, hogy Mike és Kamui partnereként versenyezhessek. Tavaly már majdnem sikerült győznünk, úgyhogy idén a dobogó legfelső foka a célunk. Az autó erősnek tűnik, úgyhogy esélyesnek tűnik a győzelem, de Le Mans nagyon kemény futam, ami sok meglepetést tartogathat.” – mutat rá Stéphane Sarrazin, pilóta (TS050 HYBRID #7).

„Egy nagyon eredményes teszt és két futamgyőzelem után érkezünk Le Mans-ba, szóval elmondható, hogy alaposan felkészültünk. Lenyűgöző volt számomra, ahogyan az autó a teszteken teljesített, de ez még nem jelent biztos sikert. Minden lehetőt megteszünk, ami azt jelenti, hogy egész héten keményen dolgozunk majd. Le Mans mindig különleges eseménynek számít a szezonban, és mindenkiben erős érzelmeket kelt – és remélem, idén ez az érzelem a boldogságot jelenti majd!” – fogalmaz lelkesen Sébastien Buemi, pilóta (TS050 HYBRID #8).

„Már nagyon készülök La Mans-ra, és jó előérzetem van a hétvégével kapcsolatban. Ezen a futamon az jelenti a legnagyobb nehézséget, hogy menet közben rengeteg dolog változhat – és változik is. Ezt már sokszor megtapasztaltuk, és éppen az teszi olyan különlegessé ezt a versenyt, hogy az ember sosem tudhatja, mi történik a következő pillanatban. Itt senki sem lehet túlságosan magabiztos, de a felkészülésünk jól indult, így hát bizakodó vagyok.” – avat be Anthony Davidson, pilóta (TS050 HYBRID #8).

Le Mans egy remek pálya és egy emlékezetes futam; mindig is nagyon élveztem. Győzelmet arattunk a WEC első két futamán, de Le Mans egészen más – ahogy azt már megtapasztaltuk. Ezen a futamon hihetetlenül nehéz dolog győzni, mivel itt ugyanolyan fontos a sebesség, a megbízhatóság és jó szerencse. Ahogy már a tesztnapon is kiderült, az autónk gyors, a csapat remekül felkészült, és mindenki őrülten hajt azért, hogy végre mi győzhessünk Le Mans-ban.” – foglalja össze Kazuki Nakajima, pilóta (TS050 HYBRID #8).

„Már a tesztnap első körétől kezdve világos volt, milyen is ez a futam, és miért kellett egész évben erre készülnünk. Ez egy nagyon különleges pálya, de a TS050 HYBRID-nek nagyon jól fekszik ez a helyszín. A teszt során az autó nagyon ütőképesnek bizonyult, ami kezdetnek nem rossz, de még rengeteget munka vár ránk. Igazán boldog vagyok, hogy újra egy LMP1-es géppel versenyezhetek Le Mans-ban; a hibrid rendszer elképesztően jónak tűnik.” – vélekedik Nicolas Lapierre, pilóta (TS050 HYBRID #9).

„Már alig várom a Le Mans-i hétvégét, hogy életemben először itt is versenyezhessek. A bátyám, Keisuke versenyzett már itt 2009-ben, úgyhogy tudom, mennyire lenyűgöző ez a futam. Amikor a teszt idején először autóztam végig a pályán, azonnal ráéreztem, milyen különleges ez a hely. A futam előtt sok tanulás és munka vár még rám.” – fogalmaz szerényen Yuji Kunimoto, pilóta (TS050 HYBRID #9).

„Mindig is az volt az álmom, hogy Le Mans-ban versenyezhessek, és biztos vagyok benne, hogy a szurkolók lelkesedése, a sebesség és a hangulat egészen különleges atmoszférát teremt majd. Ez a hét számomra a felkészülésről és a lépésről lépésre haladásról szól. Le Mans igazi kihívását nem csupán a köridők jelentik; állandó teljesítményt kell nyújtanunk, jól kell helyezkednünk a mezőnyben, és problémák nélkül kell eljutnunk a célig. Szerencsére erős autónk van, így már csak tartanunk kell a tempót.” – teszi hozzá elszántan José María López, pilóta (TS050 HYBRID #9).

A TOYOTA GAZOO Racing a Hosszútávú Világbajnokságon

A TOYOTA először 1983-ban indult a FIA Hosszútávú Világbajnokságán (World Endurance Championship), s ezt követően hosszú időn át rész vett a sorozat versenyein. 1985 óta (a 2016-os évet is beleértve) a TOYOTA autói összesen 18 alkalommal álltak rajthoz a Le Mans-i viadalon, és öt végeztek második helyen a versenysorozatban (1992, 1994, 1999 és 2013 és 2016). 2012-ben a márka a TOYOTA visszatért a hosszú távú versenyek világába, méghozzá úgy, hogy a hybrid hajtásláncokat a TOYOTA Higashi-Fuji Műszaki Központ fejlesztette, a futómű és a karosszéria pedig a TOYOTA Motorsport GmbH munkája volt. A multinacionális vállalat központja a németországi Köln, ahol a TOYOTA számos motorsport- és hybrid-szakértője dolgozik; ők egyébként az itt szerzett tapasztalatukat a közúti autók tervezésénél is hatékonyan hasznosítják. 2012 óta a TOYOTA 10 pole pozíciót és 10 futamgyőzelmet szerzett, és versenyzői összesen 26 alkalommal állhattak fel a dobogóra. 2014-ben a csapat a TS040 HYBRID géppel megnyerte az egyéni és a csapatszintű bajnokságot is, egy évvel később pedig a TOYOTA az első Le Mans-i futamának 30. évfordulóját ünnepelte. A TOYOTA Motorsport GmbH a WEC projektben játszott szerepe mellett egyéb tevékenységeket is végez: többek közt a cég biztosítja az erőforrásokat a TOYOTA 2017-es visszatéréséhez a Rally Világbajnokságra, emellett pedig külső megrendelők számára is rendelkezésre bocsátja magas színvonalú mérnöki szolgáltatásait.

A TOYOTA Le Mans-ban:

1985

  • #36 (85C-L): Időmérő 29. Futam 12.
  • #38 (85C-L): Időmérő 22. Futam – (műszaki hiba).

1986

  • #36 (86C-L): Időmérő 40. Futam – (műszaki hiba).
  • #38 (86C-L): Időmérő 30. Futam 20.

1987

  • #36 (87C-L): Időmérő 14. Futam – (műszaki hiba).
  • #37 (87C-L): Időmérő 16. Futam – (műszaki hiba).

1988

  • #36 (88C): Időmérő 8. Futam 12.
  • #37 (88C): Időmérő 10. Futam 24.

1989

  • #36 (89C-V): Időmérő 24. Futam – (műszaki hiba).
  • #37 (89C-V): Időmérő 17. Futam – (baleset).
  • #38 (88C): Időmérő 25. Futam – (baleset).

1990

  • #36 (90C-V): Időmérő 10. Futam 6.
  • #37 (90C-V): Időmérő 14. Futam – (baleset).
  • #38 (90C-V): Időmérő 16. Futam – (műszaki hiba).

1992

  • #7 (TS010): Időmérő 3. Futam – (műszaki hiba).
  • #8 (TS010): Időmérő 4. Futam 8.
  • #33 (TS010): Időmérő 5. Futam 2.
  • #34 (92C-V): Időmérő 11. Futam 9.
  • #35 (92C-V): Időmérő 15. Futam 5.

1993

  • #22 (93C-V): Időmérő 10. Futam 5.
  • #25 (93C-V): Időmérő 12. Futam 6.
  • #36 (TS010): Időmérő 2. Futam 4.
  • #37 (TS010): Időmérő 5. Futam – (műszaki hiba).
  • #38 (TS010): Időmérő 4. Futam 8.

1994

  • #1 (94 C-V): Időmérő 4. Futam 2.
  • #4 (94 C-V): Időmérő 8. Futam 4.

1995

  • #27 (Supra LM): Időmérő 30. Futam 14.

1996

  • #57 (Supra LM): Időmérő 36. Futam – (baleset).

1998

  • #27 (TS020): Időmérő 8. Futam 9.
  • #28 (TS020): Időmérő 2. Futam – (baleset).
  • #29 (TS020): Időmérő 7. Futam – (műszaki hiba)

1999

  • #1 (TS020): Időmérő 1. Futam – (baleset).
  • #2 (TS020): Időmérő 2. Futam – (baleset).
  • #3 (TS020): Időmérő 8. Futam 2.

2012

  • #7 (TS030 HYBRID): Időmérő 5. Futam – (műszaki hiba).
  • #8 (TS030 HYBRID): Időmérő 3. Futam – (baleset).

2013

  • #7 (TS030 HYBRID): Időmérő 5. Futam 4.
  • #8: Időmérő (TS030 HYBRID): 4. Futam 2.

2014

  • #7 (TS040 HYBRID): Időmérő 1. Futam – (műszaki hiba).
  • #8 (TS040 HYBRID): Qualifying 3. Futam 3rd.

2015

  • #1 (TS040 HYBRID): Időmérő 8. Futam 8.
  • #2 (TS040 HYBRID): Időmérő 7. Futam 6.

2016

  • #5 (TS050 HYBRID): Időmérő 4. Futam N/C.
  • #6 (TS040 HYBRID): Időmérő 3. Futam 2.

 

Top