A Toyota bepillantást enged abba, hogy autózunk majd 10 év múlva

Az elektromos közlekedés jövőbeli lehetőségeinek feltérképezése jegyében Európában először a Genfi Autószalonon mutatkozik be az az új tanulmányautó-család, amely a világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota gyors ütemű elektromosjármű-fejlesztési programjának tervezett irányvonalait vázolja. Az akkumulátoros elektromos (BEV) járműveket felvonultató Concept-i tanulmánycsalád és az üzemanyagcellás (FCEV) TOYOTA FINE-Comfort Ride tanulmányautó betekintést engednek abba, hogyan járulhatnak hozzá az új technológiák az egyéni mobilitás kiterjesztéséhez és egy fenntartható társadalom kialakításához.

A tavalyi év végén a környezetbarát hibrid elektromos (HEV), hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV), akkumulátoros elektromos (BEV) és hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) technológiák fejlesztésében élenjáró, a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota bejelentette, hogy felgyorsítja elektromosautó-fejlesztési folyamatait, és 2030 tájára több mint évi 5,5 millió ilyen gépkocsit szeretne eladni. Ezek közül több, mint egymillió várhatóan zéró károsanyag-kibocsátású, akkumulátoros (BEV) vagy üzemanyagcellás (FCEV) jármű lesz.

Ez a célkitűzés nagyban segít majd megvalósítani a Toyota Environmental Challenge programban meghirdetett környezetvédelmi célokat (2050-re a 2010-es értékek egytizedére csökkenteni az új járművek globális átlagos károsanyag-kibocsátását), hiszen előírja, hogy 2025-re a Toyota összes modellje elérhető lesz (kizárólagosan vagy választhatóan) elektromos hajtáslánccal. Ennek a számottevő előrelépésnek a megvalósítása érdekében a Toyota a Panasonic Corporation céggel tervezett vegyesvállalatára vonatkozó megvalósíthatósági tanulmányt indított útjára, amely a részben vagy teljesen elektromos járművekbe szánt prizmatikus akkumulátorok teljesítményével, biztonságával, árazásával és megbízható piaci ellátásával kapcsolatos esetleges kihívásokra keresett választ.

A Toyota által a Genfi Autószalonon bemutatott tanulmányautók betekintést engednek azokba a formai megoldásokba és műszaki fejlesztési tartalmakba, amelyekkel várhatóan maximálisan ki lehet aknázni a jövőbeli elektromos és üzemanyagcellás gépkocsikban rejlő lehetőségeket, amelyek a környezet védelmén túl magukba foglalják a mobilitás biztonságosabbá és elérhetőbbé tételét, különös tekintettel az idős és fogyatékkal élő vásárlók számára.

A különleges Concept-i széria három elektromos járműből álló tanulmánycsalád, amelyek mindegyikét eltérő felhasználótípus számára, különböző forgalmi környezetekre fejlesztették ki. A TOYOTA FINE-Comfort Ride tanulmány azt vizsgálja, hogyan lehetséges az FCEV technológiák alkalmazásával tágas, rugalmasan variálható belső terű, újszerű formátumú prémium szedánt teremteni.  A mesterséges intelligencia alkalmazásával, a nagy adatmennyiségek begyűjtésével és a fedélzeti Segéd alkalmazásával a Toyota azt vizsgálja, hogyan válhat egy autó a gazdája partnerévé, figyelve vezetője hangulatát és kedélyállapotát, ezzel biztosítva a biztonságos, élvezetes utazást.

A Toyota új Concept-i tanulmányautó-családjának tagjai mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásával igyekeznek megérteni vezetőjüket, hogy az autók és gazdáik partnerként tanulhassanak egymástól, és együtt fejlődhessenek. A mobilitás ezen jövőképével először a Genfi Autószalonon találkozhat az európai közönség; az itt bemutatott három Toyota Concept-i tanulmányautó különböző személyes mobilitási szükségeteket hivatott kielégíteni. A négykerekű Toyota Concept-i mellett színpadra lép a Concept-i RIDE: egy univerzális, kisméretű jármű, amelyet bárki használhat, beleértve a kerekesszékes vagy idős ügyfeleket; valamint a Concept-i WALK, egy „sétálóutcába” szánt jármű, amelyet kifejezetten a járdán történő, gyalogosok közötti használatra fejlesztettek ki.  A Toyota mindig is arra törekedett, hogy modelljeivel megragadja a mobilitás szabadságát és örömét – vagyis hogy olyan járműveket teremtsen, amelyeket a japán vásárlók általában „szeretett” autóként emlegetnek. A Toyota Concept-i széria tagjai egy új korszak „szeretett” autóivá válhatnak; követve a „több mint gép: partner” elvét. A Toyota Concept-i szériát megalapozó technológia képes megérteni az embereket (TANULÁS), mesterséges intelligencia segítségével felismerve az emberi érzelmeket, és megjósolva a vezető várható kívánságait. Ehhez kapcsolódnak az önvezető rendszerek, amelyek biztonságot és felszabadultságot biztosítanak (VÉDELEM). Emellett a technológia fejlődésével lehetőség nyílik arra is, hogy a jármű előre megjósolja a vezető érzelmeit, és ezzel a vezetési élmény új távlatait térképezze fel (INSPIRÁCIÓ).

TOYOTA CONCEPT-I

Ez a négykerekű modell mesterséges intelligenciával képes az emberek megértésére: a jármű ötvözi az emberek megértésére képes technológiát (TANULÁS) és az önvezető technológiákat, biztonságos és nyugalmas közlekedést (VÉDELEM), valamint új, élvezetes vezetési élményt (INSPIRÁCIÓ) biztosítva, miközben a futurisztikus utastér, a fejlett HMI és a Segéddel történő interakció új felhasználói élményt teremt. A Toyota azt tervezi, hogy már 2020 körül megkezdi Japánban a tanulmányautó bizonyos funkcióival kiegészített járművek közúti tesztjét.

Technológia, ami képes megérteni az embereket (tanulás)

A vezető kifejezéseiben, akcióiban és hangszínében “olvasva” a Concept-i felméri az érzelmeket és az éberség szintjét. Az általános információkat, például az internetes híreket összeveti a személyes információkkal, például a közösségi oldalakon kifejtett aktivitással, a GPS információkkal vagy az autóban korábban folytatott beszélgetésekkel, és ezek alapján előre felméri az autós várható igényeit. E technológiára építve a Toyota Concept-i sorozat értékes innovációt kínál az olyan területeken, mint a biztonság és a vagyonvédelem (VÉDELEM) és az élvezetes vezetési élmény (INSPIRÁCIÓ).

Biztonság és nyugalom (VÉDELEM)

Az embereket megértő technológia segítségével a Concept-i nemcsak az autó, hanem a vezető mindenkori állapotát is figyeli. Ennek alapján előfordulhat, hogy a Concept-i önvezető üzemmódra vált, például amikor az autó állapota kiváló ugyan, de a vezető egy veszélyes vagy stresszes közlekedési helyzetbe kerül. Az autó emellett a vezető érzelmeinek, éberségének és figyelmének ismeretében stimulálja az autós mindegyik érzékét (beleértve a látását, tapintását, sőt akár a szaglását is), hogy még a magasabb szintű stresszt is könnyebben elviselhetővé tegye.

Élvezetes vezetési élmény (INSPIRÁCIÓ)

Az autós érzelmeinek és érdeklődésének ismeretében a Concept-i beszélgetést is kezdeményez. Az autó a vezető hangulata alapján érdekes témákat vet fel, egészen újszerű stílusban valósítva meg a kétirányú kommunikációt. A technológia egy “Érzelmi térképet” is készít, rendszeresen mappázva a vezető érzelmeit és GPS-adatait. Az egyéni érzelmek gyűjtésével és azok “big data” adatelemzésével a Toyota Concept-i sorozat járművei felfrissítő élményeket biztosíthatnak azáltal, hogy új, élvezetes útvonalakat javasolnak a napi rutin helyett. Az autó dizájnjának izgalmas jellegzetessége az előre erősen elnyújtott utaskabin; az egyszerű kialakítású és levegős belső tér központi eleme a műszerfal közepén elhelyezett Segéd; innen áramlanak kifelé a kabin vonalai, méghozzá egyenesen a karosszéria lemezeire, egységes stílusban egyesítve az autó külső és belső formavilágát. Az ösztönösen használható HMI, a 3D-HUD (head-up display) rendszer és az Segéd interakciója egészen újszerű felhasználói és vezetési élményt nyújt. A Toyota azt tervezi, hogy már 2020 körül megépíti a Toyota Concept-i működő változatát, és megkezdi a tanulmányautó bizonyos funkcióival kiegészített járművek közúti tesztjét.

A Toyota Concept-i-ről három videót is megtekinthetünk az alábbi linkeken:

TOYOTA CONCEPT-I RIDE

Kisméretű jármű a “felhasználóbarát városi mobilitás” megvalósítására: felfelé nyíló ajtók, elektromosan csúsztatható, univerzális ülés, a mozgáskorlátozottak számára is könnyen használható joystick-irányítás. Az ülés elhelyezése és az önvezető funkció bárki számára lehetővé teszi a biztonságos közlekedést. Az autómegosztó szolgáltatásokban is elképzelhető az alkalmazása.

Univerzális kialakítás a kerekes széket használók számára

A jármű felfelé nyíló ajtói tágas nyílást tárnak fel, és az elektromos mozgatású ülés kicsúszik oldalra, így a kerekes székkel közlekedők – akik számára nehézséget okoz a beszállás – is könnyen használhatják az autót. Ráadásul a felfelé nyíló ajtók a kerekes szék ki- és beemelését is megkönnyítik, ami kényelmesen elfér az utastér hátsó részében. A joystick-alapú irányítás kiváltja a kormánykereket, a fék- és a gázpedált, és nagyon leegyszerűsíti az autó kezelését vezetés és parkolás közben; ez utóbbi műveletet a jármű kis mérete is megkönnyíti. Emellett a Toyota Concept-i sorozatban működő Segéd – amely itt a műszerfal nagyméretű kijelzőjében kapott helyet – olyan információkat szolgáltat, amelyek fontosak lehetnek a mozgásukban korlátozott embereknek; például ellenőrzi, hogy a meglátogatni kívánt épületek akadálymentesek-e.

Biztonság és nyugalom

Menet közben a vezetőülés középre áll be. A parkolást olyan vezetősegítő funkciók támogatják, mint az automatikus parkolás, illetve a kiszállás utáni önálló parkolás, így bárki – nem csupán a kerekes széket használó, hanem az idős emberek is – biztonságosan és relaxáltan használhatja az autót. A Toyota azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a Toyota Concept-i RIDE megjelenik az autómegosztó szolgáltatások kínálatában. Az univerzális mobilitás megosztásával a Toyota arra törekszik, hogy mindenki számára kényelmesen használható és könnyen elérhető közlekedési módot kínálhasson.

A Toyota Concept-i RIDE-ról készült videóban azt láthatjuk, hogyan könnyíti meg autója egy mozgáskorlátozott lány mindennapjait.

TOYOTA CONCEPT-I WALK

Kompakt méretű, a gyalogos körzetekre tervezett mobilitási eszköz: az önvezető funkció segítségével az eszköz hosszabb távolságokon is biztonságosan használható. A három kerék, a változtatható tengelytávolság, a kormányzási funkció és az alacsony padló révén a jármű könnyen használható, és nem kell hozzá különleges öltözék. Az elképzelés szerint a jármű a megosztó szolgáltatásokban tűnhet fel, illetve a szabadidős sporttevékenységekben és lakott területen kívül is használható.

Biztonságos közlekedés a járdán és a gyalogos zónákban

Egy jármű, amely képes megfordulni egy lépésnél rövidebb és egy vállszélességnél keskenyebb területen, és ami nem foglal több helyet, mint egy sétáló ember. A beszélgetések és a kormányrúd érzékelőinek információi alapján a Segéd megérti a vezetőt, és ha menet közben veszélyt észlel, figyelmeztet, majd automatikusan megelőző lépéseket tesz. A három kerék és a tengelytávolságot állító szerkezet mindig az adott sebességhez igazodik, így a jármű álló helyzetben és menet közben egyaránt stabil marad.

Bárki könnyen használhatja

A kormányzási funkció bekapcsolásával a felhasználóknak nem a testsúlyuk áthelyezésével kell irányítaniuk a Toyota Concept-i WALK modellt, így bárki könnyen kezelheti a járművet. Az alacsonyabb padlókialakításnak köszönhetően kortól, nemtől vagy ruházattól függetlenül egyszerű a fel- és leszállás. A vállalat elképzelései szerint a Toyota Concept-i WALK kiválóan alkalmas az autómegosztó szolgáltatók számára. A jármű jól használható rövidebb távolságokra, az egyes tömegközlekedési központok közötti rövid utakra, de akár lakott területen kívül is.

Top