Ha környezetbarát, akkor Toyota vagy Lexus?

A magyarországi újautó eladási statisztikák azt mutatják, hogy a címben megfogalmazott kérdésre a hazai autóvásárlók körében egyértelmű igen a válasz: 2017-ben a TOP5 hazánkban értékesített részben vagy teljesen elektromos autó között csak Toyota és Lexus hibrid elektromos modellek szerepeltek. Ez az öt modell, sorrendben a Toyota RAV4, a Toyota C-HR, a Toyota Auris, a Toyota Yaris és Lexus NX a tavalyi évben a hazai részben vagy teljesen elektromos eladások 64,2%-át vitte. Mindez akkor kerül különös megvilágításba, ha tudjuk, hogy a hazai piacon jelenleg 21 gyártó 89 részben vagy teljesen elektromos meghajtású modellje elérhető.

Nyakunkon a zöld forradalom, sosem látott lendületben a hazai részben vagy teljesen elektromos (hibrid elektromos, hálózatról tölthető hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos) autók eladásai, amelyek az elmúlt négy évben évről évre megduplázódtak, tavaly nyolcszor annyit adtak el belőlük, mint 4 évvel ezelőtt. Ezek közül a természetesen most, és belátható időn belül a jövőben is a valóban élhető, az elektromos és benzines hajtást kombináló, a fékezési energiát elektromos energiává alakító öntöltő hibrid elektromos autók viszik a prímet. Ennek oka amellett, hogy nem kell külső töltéssel bajlódnunk vagy a hatótáv miatt aggódnunk, az, hogy városi közlekedés során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemmódban, károsanyag-kibocsátás mentesen közlekednek. A tavaly Magyarországon gazdára találó 4737 részben vagy teljesen elektromos autó közül csupán 570 volt akkumulátoros elektromos (BEV), a fennmaradó 4137, azaz a teljes zöld autó mennyiség 88%-a pedig hibrid. Ha a hibrideket tovább bontjuk külső töltést nem igénylő hibrid elektromos, más néven full hibrid (HEV), és egy plusz akkumulátor és külső töltés révén további (modelltől függően 25-55 km) tisztán elektromos hatótáv megtételére képes hálózatról tölthető hibrid elektromos, más néven plug-in hibrid (PHEV) modellre, akkor azt látjuk, hogy az előbbiből 3687 darab, utóbbiból 480 darab kelt el. A hibrid eladások 88,5%-át tehát a külső töltést nem igénylő full hibridek viszik.

„Az, hogy az európai trendeknek megfelelően Magyarországon tavaly több, mint nyolcszor annyi hibrid elektromos autó talált gazdára, mint akkumulátoros elektromos, és közel nyolcszor annyi full hibrid, mint plug-in hibrid, jól mutatja, hogy a környezetbarát meghajtások abban az esetben érhetnek el kimagasló, és folyamatosan növekvő népszerűséget, ha valóban praktikusan használhatóak, és nem igénylik a felhasználói szokások megváltozását. Az akkumulátoros elektromos (BEV) autókra jellemző limitált hatótávval és hosszú töltési idővel, illetve a plug-in hibridek (PHEV) optimális kihasználásához szükséges szintén hosszú töltési idővel, és a mindkét említett hajtás esetén fennálló infrastruktúra (töltőhálózat) problémával szemben a full hibrid, vagy más néven hibrid elektromos (HEV) modellek nem igényelnek semmilyen kompromisszumot az autótulajdonostól. Nem kell az idejét töltenie sem a töltőpontok keresésével, sem a töltéssel magával, és nem kell aggódnia a korlátozott hatótáv miatt sem. Nem véletlen, hogy ma a zöld autó eladások 88%-át a hibridek, ezen belül is 88,5%-ban a hibrid elektromos autók teszik ki.”  – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

Az tisztán látszik, hogy a magán és flottavásárlók körében (tavaly már a részben vagy teljesen elektromos autók eladásainak 61,6%-át a vállalati flottavásárlások jelentették) egyértelműen legnépszerűbb hibrid elektromos autók esetében az ügyfelek a technológiát jegyző, és annak fejlesztésében élen járó Toyotában és Lexusban bíznak a leginkább. Ezt kétségkívül jól is teszik: mára a Toyota hazai eladásainak több, mint egyharmadát, prémium márkája, a Lexus értékesítéseinek pedig 97%-át teszik ki a környezetbarát hibrid elektromos autók. A piac legszélesebb – Európában 16 (világszerte 35) modellből álló – hibrid modellporfólióját kínáló két japán márka egyébiránt a hazai hibrid elektromos eladások 82,4%-át jegyzi.

Mindezeknek köszönhetően egyértelműen látszik, hogy legyen szó magánügyfelekről vagy vállalati felhasználókról, a zöld, környezetbarát autó mindenki fejében Toyotát vagy Lexust jelent.

Ezért alakulhatott úgy, hogy a TOP5 zöld autót számba vevő listára fel sem fért más márka modellje, de a TOP10-be is csupán négy más gyártó által jegyzett modell fért be. Tavaly a legnépszerűbb zöld autónak Magyarországon a Toyota RAV4 hibrid bizonyult 1064 darabbal (a teljes hazai zöld autó eladás 22,5%-a), a második helyen a Toyota C-HR hibrid végzett 692 darabbal (14,6%), amit a Toyota Auris hibrid követett 495 darabbal (10,4%), míg a negyedik helyen a Toyota Yaris hibrid jött be 457 darabbal (9,6%), ötödik helyen pedig a Lexus NX hibrid zárt 334 darabbal (7,1%). A TOP10-be egyébiránt még egy Lexus modell, az RX hibrid is befért, a 242 darabbal (5,1%), a 11. helyen végző Lexus IS 55 darabbal (1,2%) pedig éppen csak lecsúszott a TOP10-ről

Jellemző, hogy a TOP10 hazai zöld autóból 7 (a tizedik helyen kialakuló holtverseny miatt igazából 8) full hibrid volt, plug-in hibridből csupán 1 jutott be a listára, akadt ugyanakkor 2 akkumulátoros elektromos autó, ám ezek közül az egyik csupán egy nagyobb flottabeszerzésnek köszönhetően ért oda, a másik pedig éppen hogy belefért tizedikként, egy full hibrid modellel holtversenyben. A zöld autók TOP5-ös szűkített listája egyébiránt az első negyedéves értékesítési adatokat vizsgálva vélhetően idén sem változik majd, e tekintetben továbbra is egyeduralkodó lesz a Toyota és a Lexus. Az ugyanakkor már most látszik, hogy a totál darabszámok és a hibridek piaci részaránya idén is látványosan nő majd, és a sorrend is változhat a TOP5-ön belül, a Toyota C-HR például rendkívül látványosan kilőtt, idén akár az első helyre is esélyes lehet.

Ami mindazonáltal ígéretes, hogy TOP10 zöld autó közül 6 (a TOP5-ből pedig 3) a piac legdinamikusabban növekedő szegmensét, a crossovereket képviseli, így van remény arra, hogy a crossoverek látványos térnyerése még tovább gyorsíthatja a környezetbarát részben vagy teljesen elektromos autók elterjedését is. További potenciált rejt magában a tény, hogy a TOP10 zöld hazai autó a magyarországi részben vagy teljesen elektromos autóeladások 81%-át teszi ki, miközben a piacon jelenleg 89 ilyen meghajtással kínált modell elérhető. Amennyiben tehát a többiek is belehúznak, hamarabb lehet Magyarországon zöld autópark, mint gondolnánk.

Top