Mit vár a Toyota a Yaris GRMN-től?

A rendkívüli sportautó hagyományokkal rendelkező japán márka a kompresszoros feltöltésű, 1,8 literes, 212 lóerős VVT-i motorral szerelt utcai sportgéppel kapcsolatos várakozásairól Tommaso Grassi, a európai sportautókért felelős marketing-igazgatója mesél. A Toyota rendkívüli várakozások övezte kompakt sportautójából, a Rally Világbajnokság (WRC) futamain remekelő Toyota Yaris WRC által inspirált limitált szériás Yaris GRMN-ből mindössze 400 darab kerül forgalomba egész Európában, ebből 3 darab érkezik Magyarországra.

A sportautók – egy két dedikált sportautó márkát leszámítva – jellemzően nem az értékesítési volumen vagy kimagasló profitabilitás, sokkal inkább az általuk képviselt életérzés és imázs miatt fontosak az autógyártók számára – különösen igaz ez a limitált szériás modellekre. A minden apró elemében a motorsport szellemisége által áthatott, ám a páratlan országúti teljesítményre tervezett Yaris GRMN révén a Toyota fontos szereplővé lép elő az ferdehátú izomautók európai piacán. Ez a precíziós tervezésű autó a lehető legmagasabb szintű vezetési élményt nyújtja. Tommaso Grassi a Toyota európai sportautókért felelős marketing-igazgatója fontos szerepet kapott a Yaris GRMN marketing-programjának megtervezésében és lebonyolításában. Az alábbiakban ő mesél a legendás sportautóiról, így a Celicáról, a GT86-ról, és a hamarosan visszatérő Supráról ismert Toyota új modelljével kapcsolatos várakozásairól, és a modell szerepéről márka európai stratégiájában.

Miért döntöttek úgy, hogy a TOYOTA GAZOO Racing márka megjelenik Európában is?

„A TOYOTA GAZOO Racing segítségével a Toyota tovább tökéletesítheti termékeit és munkatársai szakértelmét. Ennek elsődleges eszköze a motorsport, aminek révén megvalósíthatjuk alaptörekvésünket, vagyis hogy még jobb autókat alkossunk. Mindez természetesen nem hátráltathatja a TOYOTA GAZOO Racing verseny-tevékenységét, ami remek lehetőséget jelent számunkra, hogy kapcsolatot teremtsünk a motorsport és termékeink közt, s így izgalommal és szenvedéllyel töltsük meg márkánkat. Európában a Yaris a legnépszerűbb modellünk, ráadásul a Rally Világbajnokságon is a Yaris WRC-t indítjuk. Eddig hiányzott az a kapocs, ami e két dolgot összeköti – a Yaris GRMN viszont tökéletes erre a feladatra. Remek lehetőséget láttunk abban, hogy megalkotunk egy sorozatgyártású modellt, ami szemmel láthatóan a TOYOTA GAZOO Racing értékeit hordozza, hűen tükrözi motorsport-eredményeinket, és ami mindezt elérhetővé teszi a vásárlók számára.”

Mik voltak az autóval szemben támasztott legfontosabb elvárások?

„Egyedi, különleges elemekkel akartuk megalkotni a Yaris GRMN-t, ráadásul az autót limitált mennyiségben kívántuk gyártani, ezért az európai piacra csupán 400 darabot készítettünk. A kategóriájában egyedülálló, 1,8 literes, kompresszoros töltésű motor például kifejezetten exkluzív megoldás, akárcsak azok a legmodernebb megoldások, amelyek kiváló teljesítmény-tömeg arányt és remek gyorsulást biztosítanak.”

Hogyan építették fel a marketing-stratégiát az autó bemutatásától kezdve a forgalmazás megkezdéséig?

„Már attól a pillanattól kezdve, hogy az első vázlatokat közzétettük, azonnali és pozitív reakciót tapasztaltunk mind a média, mind a nagyközönség, mind pedig a nemzeti értékesítő- és marketingvállaltok részéről. Az autó sokkal nagyobb figyelmet kapott, mint amire számítottunk, ez pedig igencsak megkönnyítette a dolgunkat. Azt a megoldást választottuk, hogy a vásárlók online rendeljék meg az autójukat, ami nagyon jól illik egy ilyen limitált szériához. Ilyenkor egyébként az a szokásos megoldás, hogy megvárjuk a gyártás kezdetét, majd a forgalmazás beindítása előtt egy dinamikus termékbemutatóval lépünk színre, ám a Yaris GRMN iránt akkora volt az érdeklődés, hogy már júliusban, a Nürburgringen megrendezett ‘Találkozzon Mérnökeinkkel’ című rendezvény után megnyitottuk a foglalási ablakot. Ennek meg is lett az eredménye: a legtöbb európai országban alig 72 óra alatt elfogyott a készlet. Persze ez a megoldás néhány érdekes kihívást is jelentett, hiszen meg kellett találnunk a megfelelő hangot a célközönséggel, fokozatosan fokoznunk kellett az autó iránti érdeklődést, ám ebben szerencsére nagy segítségünkre volt a pozitív sajtóvisszhang. Nemzeti márkaimportőreink is rendeztek saját eseményeket azon vásárlók számára, akik már lefoglalták autójukat, hogy Európa legjobb versenypályáin (Monzában, a Nürburgringen és Silverstone-ban) mindenki más előtt kipróbálhassák a Yaris GRMN-t.”

Marketing-szempontból mi volt a projekt legfontosabb tanulsága?

„Láthattuk, hogy ha a TOYOTA GAZOO Racing filozófiáját átültetjük egy sorozatgyártású autóba is, olyan hatékonyan szólítva meg célközönségünket, amire a Toyota mindezidáig nem volt képes. Ez a jövőben is komoly potenciált jelent számunkra. A világ autópiacai közül Európában a legélesebb a küzdelem, ami nemcsak nehézségeket, hanem remek lehetőségeket is jelent.”

Top