Lehullt a lepel a vadonatúj Lexus ES-ről

A világ vezető prémium környezetbarát hibrid elektromos autógyártója, a Lexus egyszerre leplezte le vadonatúj luxus szedánját, az ES-t a Pekingi Autószalonon és tartott ezzel párhuzamosan egy exkluzív bemutatót Európában most először kapható sikermodellje legújabb generációjának Brüsszelben. Az eseményen bejelentették, hogy a Lexus legújabb, negyedik generációs Lexus full hibrid hajtását megkapó ES 300h az idei év decemberétől lesz elérhető a nyugat- és közép-európai piacokon. Az már első ránézésre látható, hogy ez ES alapját képező vadonatúj GA-K padlólemez nemcsak merev és szilárd karosszériát eredményez, hanem a dizájnereknek is szabad kezet adott: a kiváló menetdinamikát az érzelmeket ébresztő formatervezés is tükrözi. Az ES most először elérhető lesz F SPORT változatba is, és ebben a modellben mutatkozik be az aktív biztonsági rendszerek és vezetéstámogató technológiák páratlanul széles tárházát kínáló Lexus Safety System + második generációja is.

Miután az Európába most először érkező Lexus ES hat generáción át világszerte sikert sikerre halmozott a középkategóriás szedánok szegmensében, a modell új, hetedik generációja még magasabbra tör, immár kontinensünkön is. Az autó kényelme, kifinomultsága és luxusa régóta közmondásos már a vásárlók körében, s az új ES pontosan erre a hírnévre épít – mindezt pedig vadonatúj, jóval dinamikusabb formatervű karosszériával és még élvezetesebb menetteljesítménnyel fejeli meg.

Az új modellen még határozottabban érvényesül a Lexus dizájn-irányvonala és a márka szándéka, hogy izgalmasabb, érzelmeket és szenvedélyeket ébresztő autókat alkotva még szélesebb vásárlóközönséget szólítson meg a jövőről alkotott képével. Az eddigi Lexus tulajdonosokra nagy hatással lesz, hogy az új ES minden eddiginél tágasabb, csendesebb és biztonságosabb lett, míg a vevők új nemzedékét a szedán hatásosan formába öntött ereje, kategóriaelső biztonsági technológiája és a saját piaci szegmensében ritkaságnak számító, hibátlan kézműves kidolgozása bűvöli majd el.  A hetedik generációs ES először a nyugat-európai piacokon jelenik meg, új tagjaként annak a Lexus-termékvonalnak, amely az LS luxuslimuzin és az LC szupersportkupé erős érzelmeket ébresztő formai megoldásaival nyitott új fejezetet a márka történetében. A szemet gyönyörködtető stílus kulcsa a vadonatúj Global Architecture – K (GA-K) padlólemez: ez a platform különösen vonzó lesz a régió autóvásárlói számára, akik még élvezetesebb vezetési élményre és még tökéletesebb biztonságra vágynak. A modell Európában, így Magyarországon is a legújabb, negyedik generációs full hibrid hajtással lesz elérhető ES 300h néven, más piacokon, így például Oroszországban benzinmotoros változatok is lesznek, ES 200, ES 250 és ES 350 néven. A négy éve tartó folyamatos növekedés eredményeképpen 2017-ben a Lexus minden eddiginél több, közel 75.000 autót értékesített Európában. Az új ES szedán fontos modell lesz a márka kínálatában, és hatásosan segíthet abban, hogy 2020-ra a Lexus éves eladásai elérjék a 100.000 darabos határt.

A formatervezés új dimenziói

Az új ES a vadonatúj GA-K padlólemezre épül, ami lehetővé tette a Lexus számára, hogy túllépjen a középkategóriás luxuslimuzinok dizájnjának eddig ismert határain. Az autó hosszabb (+65 mm), alacsonyabb (-5 mm) és szélesebb (+45 mm), mint elődje. A megnyújtott tengelytávolság (+50 mm) miatt a kerekek közelebb kerülhettek a sarkokhoz, ráadásul az első és a hátsó nyomtáv is nőtt (+10 és +37 mm). Az autó magabiztos kiállása hűen tükrözi a megnövekedett teljesítményt, és olyan vonzerővel ruházza fel az ES-t, hogy mindenki rajta felejti a tekintetét.

“Az ES mindig is egy elegáns luxuslimuzin volt, ám az új generációnál olyan merész dizájn-elemeket alkalmaztunk, amelyek megváltoztatják a vásárlók hagyományos elvárásait.“ – fogalmaz Yasuo Kajino, az ES vezető formatervezője, aki a ‘provokatív elegancia’ kifejezéssel jellemzi az autó új megjelenését.

Az új GA-K padlólemeznek köszönhetően alacsonyabbra kerülhetett a motorháztető, így Kajino csapata igazán különleges sziluettet alkothatott, amelynek erősen lefelé húzott végpontjai dinamikus, mégis lágyan áramló formákat alkotnak. Az ES leglátványosabb eleme azonban az orrkialakítása, ami az egyes modellváltozatoknál látványosan más és más. A standard változatok elegáns hűtőrácsát a középen elhelyezett Lexus-emblémából kiinduló díszlécek alkotják, míg a modellsorozatban most először megjelenő F SPORT kivitelnél a hűtő megjelenését fekete színű, keresztirányú mintázat határozza meg, harmonikus összhangban az első sarkok kimetszett elemeivel. A korábbi generációktól eltérően az autó megjelenését most lendületes tetővonal határozza meg, kihangsúlyozva a jármű alacsonyabb építését és áramvonalasságát. A letisztult, finoman kidolgozott hátsó rész LED lámpatestei körülölelik a sarkokat, így látványuk minden nézőpontból jól érvényesül. Az F SPORT modellek megjelenését hátsó légterelő és emblémák teszik teljessé. A standard ES modellekhez három különböző, 17 és 18 colos keréktárcsa rendelhető, az F SPORT változat pedig 19 colos (ez piactól függően változhat) kerekeken gördül, amelyeknek dizájnja hasonló a Lexus LC kupé keréktárcsájához. A külső fényezések 12 árnyalatból álló palettáján új bézs és zöld színek is megjelentek. A Jég Ekrü a frissen hullott hó fényhatását idézi, a Napfény Zöld pedig a napsütésben ragyogó óceánra emlékeztet. Az F SPORT modellek kínálatában szereplő exkluzív Viharkék és F Fehér színek hatásosan egészítik ki az autó energiától feszülő dizájnját.

A jövő Lexus-utastere

Az ES belső terének látványát és hangulatát megformáló dizájnerek számára a Lexus Future Interior tanulmány szolgált kiinduló pontként, amelyben ügyesen keveredik a vezetőt körülölelő cockpit az első utas tágas és kényelmes terével. A központi kijelző, a műszeregység és a head-up display egy szoros egységben kapott helyet; ezzel az átgondolt elhelyezéssel sikerült elérni, hogy a vezető folyamatosan az úton tarthassa a tekintetét. Mindeközben az első utas egy nyitottabb, tágas és megnyugtató környezetben foglal helyet. Az autóban ülők akadálytalanul kapcsolatban maradhatnak a külvilággal, amiről a számos kapcsolt szolgáltatást kínáló opcionális navigációs rendszer gondoskodik; a navigáció egyébként egy 12,3 colos multimédia kijelzővel és a második generációs Remote Touch érintőpaddal kezelhető. A rendszer hangvezérlése mobil asszisztensként is működik majd, amivel a vezető okostelefonja is vezérelhető.

A hátsó utasok kényelme már hosszú ideje az ES egyik védjegye, és az új modellben ezt a meredekebben ereszkedő tetővonal ellenére is sikerült magasabb szintre emelni. Ezt a csípőpont alacsonyabbra helyezésével és gondosan megformált, tágasabb fejteret kínáló tetőkárpitozással sikerült megoldani, nem beszélve a hosszabb tengelytávolságból adódó bőségesebb lábtérről.

Az utastér új színsémái jól beleillenek a ‘provokatív elegancia’ alaptémájába. A Telt Krémszín opció és a barna tetőkárpit kombinációja modern, ugyanakkor meghitt látványt és hangulatot teremt. A választékban megtalálható még a Fekete, a Chateau és a Topáz Barna is.

Az új F SPORT változat belső tere egészen más benyomást kelt: a dizájnerek egy újfajta metálhatású kabindekorációt dolgoztak ki, ami a Lexus minden eddigi megoldásától különbözik. Az utastér egyedi karakterét a tradicionális japán kardok által ihletett “Hadori” mintázat teremti meg, aminek szeszélyes hullámvonalai háromdimenziós hatást keltenek, és látványuk minden szögből más és más. Ez csupán egy apró, finom hatás, mégis jól példázza, milyen gondos kézműves munkával érte el a Lexus, hogy az F SPORT igazán különleges helyet foglaljon el a modell kínálatában. A standard ES modellek vásárlói továbbra is szabadon választhatnak a hagyományos anyagok, például a bambusz és a Shimamoku fabetétek között, amelyek olyan kézműves tudást és kidolgozást sugallnak, amit a luxusautók vásárlói elvárnak és nagyra értékelnek.

A teljesítmény új dimenziója

A Yasuhiro Sakakibara főmérnök által vezetett mérnökcsapat számára egyértelmű volt a cél: át kell formálni az ES imázsát. Ez annyit jelentett, hogy az eddig elsősorban kényelmes és csendes kabinjáról ismert szedánt olyan autóvá kellett alakítaniuk, amelynek kategóriaelső teljesítménye nemcsak érezhető, hanem hallható is.

Tudtuk, hogy az új ES-nek készségesnek és könnyen vezethetőnek kell lennie, méghozzá attól függetlenül, milyen úton autóznak vele. Ezt csak szilárd alapokra építkezve érhettük el.” – fogalmaz Sakakibara, hozzátéve, hogy ez az ES sokkal komolyabb teljesítményt kínál elődjeinél.

Mindehhez az új GA-K padlólemez szolgált kiinduló pontként. Ez a kivételesen merev, elsőkerék-hajtású platform a torziós szilárdság tekintetében még az LC kupéban és az LS szedánban alkalmazott, hátsókerék-hajtású GA-L padlólemezzel is felveszi a versenyt. Az autót tömegét jelentősen csökkentette a nagy szilárdságú acél felhasználása, ráadásul az új ES fejlett megoldásai – például az új multilink rendszerű hátsó futómű-kialakítás vagy a fogaslécre épített elektromos kormányszervo – révén az autót minden eddiginél precízebben finomhangolhatták a mérnökök. A futóművet tervező csapat sikeresen alakította ki az egyensúlyt a kényelmes futás, a kiszámítható viselkedés és a gyors reakciók között.

“Arra törekedtünk, hogy vezetési rutinjától függetlenül minden autós úgy érezze, teljes egészében uralja az ES-t. Ez olyan komfortérzetet teremt, ami messze túlmutat a kényelmes rugózáson.” – avat be Yoshiaki Ito, az ES tesztpilótája.

A még magasabb szintű menetdinamika érdekében az F SPORT modellekbe adaptív futómű kerül – hasonló szerkezet, mint ami az LC kupéban is található. Ez a berendezés 650 különböző szinten képes állítani a lengéscsillapítás erejét, így bármilyen útfelületen kimagasló kényelmet biztosít. Ugyancsak az F SPORT változat exkluzív kiegészítője az üzemmódválasztó rendszer Sport+ beállítása is, ami a lehető leggyorsabb gáz-, váltó- és futómű-reakciókat kínálja. Az ES 350 F SPORT kivitelben ezen felül motorhang-javító rendszer is működik, ami még élvezetesebbé varázsolja a lendületes autózást.

Negyedik generációs hibrid hajtás

A Nyugat- és Közép-Európában, így hazánkban forgalmazásra kerülő ES 300h modellben egy negyedik generációs, önmagát töltő hibrid hajtásrendszer működik – méghozzá rendkívül csekély üzemanyag-fogyasztással, minimális károsanyag-kibocsátással, ugyanakkor olyan tekintélyes teljesítménnyel, amit jogosan várnak el egy középkategóriás luxusszedán vásárlói. A rendszer intelligensen párosítja az ultra-hatékony, 2,5 literes, négyhengeres Atkinson-ciklusú benzinmotor és a könnyebb, kompaktabb, mégis nagyobb energiasűrűségű elektromotor erejét. A rendszer összteljesítménye 218 LE / 160 kW, kombinált ciklusban mért üzemanyag-fogyasztása pedig mindössze 4,7 l/100 km. A 2,5 literes erőforrás teljesen új fejlesztés, és gyors égési technológiájának köszönhetően ez az egyik legkedvezőbb termikus hatásfokú egység a sorozatgyártású motorok között. Ez a tulajdonsága az emisszió vagy az üzemanyag-fogyasztás növekedése nélkül is magasabb teljesítményt eredményez. Mindezt egyenes vonalú szívónyílásokkal, javított szelepelrendezési szögekkel és lézeres megmunkálású szelepfészkekkel érték el a tervezők. A változó átfolyású olajszivattyú, a többfuratú injektorok, a szívóoldali szelepek VVT-iE vezérlése és a változó hűtőrendszer szintén hatásosan járultak hozzá az erőforrás hő- és égésvezérlésének tökéletesítéséhez. A vezetési érzet általános javítását szolgálja a kifinomultabb hibrid rendszervezérlő számítógép alkalmazása, aminek köszönhetően a hajtásrendszer működése jobban emlékeztet a szokványos benzinmotorok reakcióira. Még a nikkel-metál-hidrid akkumulátor is kompaktabb méretű lett, így teljes egészében elfér a hátsó üléssor alatt, és nem foglal helyet a csomagtérből.

Benzinmotorok és új, nyolcfokozatú Direct Shift automata sebességváltó (Magyarországon és Nyugat-Európában nem kínálják)

Oroszországban és más keleti piacokon az ES különféle benzinmotorokkal lesz kapható. Az ES 350 modellt egy 3,5 literes V6-os benzinmotor hajtja, amit úgy terveztek, hogy magával ragadó gyorsulással és izgalmas motorhanggal nyűgözze le az autó utasait. A D4-S üzemanyag-befecskendező rendszer továbbfejlesztett változatával működő, sima járású erőforrás teljesítménye 250 LE/183 kW, vagyis jóval komolyabb erőt kínál, mint az előző generációs V6-os egység. A teljesítmény és a nyomaték növekedése mellett az ES 350-ben egy új fejlesztésű, nyolcfokozatú Direct Shift automata sebességváltó is megjelenik. Az új váltómű ultra-vékony nyomatékátalakítóján és soktárcsás tengelykapcsolóján keresztül sokkal hatékonyabban jut el a vonóerő az első kerekekhez. A szerkezetet arra tervezték, hogy a pedálmozdulatokra gyors, precízen időzített fokozatváltásokkal reagáljon. A szélesebb fokozatkiosztásnak köszönhetően az alacsony fordulatszám-tartományokban nagy nyomatékot biztosító sebességfokozatok segítik a lendületes startot, nagy sebességnél pedig hosszú áttételek javítják az üzemanyag-fogyasztást.

Az ES 250 modell gépházába egy vadonatúj, rendkívül takarékos 2,5 literes, négyhengeres benzinmotor kerül, amihez egy új, 8 fokozatú Direct Shift automata sebességváltó kapcsolódik. A kis tömegű, hosszú löketű alumínium blokk lézeres megmunkálású szívóoldali szelepfészkei és intelligensen változó szelepvezérlése (VVT-i) gyorsabb égést eredményeznek. A motor termikus hatásfoka 38 százalék, ami kiváló értéknek számít.

Páratlan biztonsági jellemzők

A hetedik generációs ES nyugat-európai vásárlói alapáron, a kelet-európai vevők pedig opcióként rendelhetik meg a Lexus Safety System+ legújabb változatát. Ez az aktív biztonsági technológiákból összeállított csomag új képességekkel ruházza fel az autót, még több közlekedési helyzetben kínálva biztonságot a vezető és az utasok számára, illetve megelőzve az esetleges balesetek bekövetkeztét. Az új megoldások közé tartozik, hogy az ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) nappali megvilágítás mellett immár a kerékpárosokat is képes azonosítani. A PCS már eddig is felismerte az autó előtt feltűnő járműveket és gyalogosokat, s e kiegészítéssel ezentúl még hatékonyabban védi ki a leggyakoribb közúti baleseteket. A radar érzékenységének tökéletesítésével és dinamikus hatósugarának javításával sikerült elérni, hogy a rendszer éjszaka az eddigieknél is hatékonyabban érzékelje a gyalogosokat. Az ES kétlépcsős adaptív távfényvezérlése (AHS) szintén új biztonsági megoldás. Ez a rendszer nemcsak automatikusan kapcsolja ki és be a távolsági fényt, hanem a fényszóróban elhelyezett 24 külön LED-fényforrás segítségével úgy teríti szét a fénypászmát, hogy a szembejövők elvakítása nélkül is a lehető leghatékonyabban világítsa meg az utat.

Mark Levinson PurePlay: a világ legkerekebb zenei élménye

A 2019-es ES-ben mutatkozik be a 17 hangszórós Mark Levinson PurePlay rendszer. Az új hifit arra tervezték, hogy az autó utasai – a kabinban elfoglalt helyüktől függetlenül – az eddigi legerőteljesebb, legprecízebb és legtisztább hangélményt élvezhessék. A PurePlay számos egyedülálló megoldással biztosít kimagasló teljesítményt: ilyen például a precíziós állomáskeresés, a hangszórók világszínvonalú tervezése és elhelyezése, valamint a páratlan hangolási és dekompressziós technológiák. A hangszórók vállmagasságban kaptak helyet a kabinban, ami javítja az akusztikát és kellemes hang-szinergiát eredményez. A tökéletes elhelyezés egyenletes hangszínt teremt az összes középhang- és a magashang-sugárzó között, s gyakorlatilag két egyforma (első és hátsó) hallgatási zónára osztja a kabint, így minden utas egyforma minőségben élvezheti a hangzást.

Új fejezet nyílik az ES történetében

A hetedik generációs ES új korszakot nyit a márka legrégebbi és legnépszerűbb modelljeinek történetében. A Lexus zászlóshajójához, az LS-hez hasonlóan az új ES szedán is szélesebb vásárlóközönséget szeretne megszólítani. Éppen ezért az autó mindent tud, amit a hagyományos Lexus vásárlók elvárnak – emellett viszont sok olyan dolgot is kínál, amelyek azok számára lesznek vonzók, akik eddig nem számoltak a márkával. Az erőteljesebb stílus, a dinamikusabb teljesítmény, a legmagasabb szinten kidolgozott utastér és a legmodernebb biztonsági technológiák igazán újszerű és meglepő módon formálják át az ES imázsát.

Top