A Hilux Magyarország, Európa egyik „legpickuposabb” piacának kedvence

A mértékadó JATO elemzéséből kiderül, hogy Magyarországon arányaiban közel háromszor annyi pickup talál gazdára, mint Európában: míg január és április között a kontinensen 8,5%-ot tettek ki a pickup eladások a kishaszongépjármű értékesítésekből, addig ez hazánkban elérte a 23%-ot. És hogy mi Magyarország legnépszerűbb pickupja? Természetesen a világverő Toyota Hilux.

Részben a pickupok praktikus volta és az általuk kínált széleskörű felhasználási lehetőségek, részben pedig a hazánkban a pickupokra vonatkozó kedvező adózási feltételek állhatnak a mögött, hogy Európában egyedül Görögországban hasítanak ki magasabb szeletet a kishaszongépjármű piacon a pickupok, mint Magyarországon. Ha ez nem volna elegendő, a magyarországi pickup eladások 16%-os bővülési üteme is kétszerese a 8% körüli európai átlagnak.
Az már a Datahouse adatainak vizsgálatakor derül ki, hogy a hazai pickup eladások 80%-át három modell teszi ki, közülük 33,8%-os piaci részesedéssel magasan a legnépszerűbb a Toyota Hilux. Más szóval minden harmadik Magyarországon gazdára találó pickup Toyota Hilux, a világ legkeményebbnek tartott, legendás terepképességekkel és szegmenselső vonóerővel és rakodókapacitással rendelkező pickupja.

Az idén 50 éves születésnapját ünneplő, és ez alkalomból több limitált szériás változatot is kapó Hilux egyébiránt egyben a világ legkelendőbb pickupja is, az elmúlt 5 évtizedben több, mint 18 millió darab talált már belőle gazdára világszerte. Hazánkban a borászatok, gazdálkodók, vadásztársaságok épp úgy kedvelik, mint az energiaszolgáltatók vagy épp a honvédség, azaz bárki, akinek olyan autóra van szüksége, amelynek olykor valóban meg kell állnia a helyét a kőkemény terepen. Általánosságban is jellemző egyébiránt a hazai pickup szegmensre, hogy a pickupokat 77%-ban vállalati felhasználók vásárolják (a nagyvállalatok flottái mellett gyakran a kis és középméretű vállalatok): nem utolsósorban azért, mert haszongépjárműként a vállalkozások visszaigényelhetik a vásárlásuk után az ÁFA-t.

Érdekes újdonsága ugyanakkor a szegensnek, hogy egyre többen választják a most már robosztusságuk mellett is valóban személyautósan letisztult külső jegyeket és belső kényelmet kínáló pickupokat reprezentációs célokra, vagy épp igaz lifestlye élményautónak.

Egyedi sajátossága a hazai piacnak, hogy a Magyarországon regisztrált pickupok mintegy 34%-a reexportra kerül, ami torzítja a piaci képet, jellemzően két márka gyakorlatának köszönhetően (az egyikük hazai eladásainak 45%-át, a másik pedig magyarországi értékesítéseinek 60%-át vonja ki és adja el újra külföldön). Jellemző, hogy a Magyarországon eladok Hiluxok 97,5%-a idehaza is marad.

Top