Az Aygo-t tervező mérnökök mesélnek szerelemgyerekükről

Alig néhány hónapja érkezett a hazai márkakereskedésekbe, máris sikert sikerre halmoz az elképesztően trendi új Toyota AYGO: az idei évben eddig 83%-al több kelt el a japán gyártó városi kisautójából, mint a tavalyi év azonos időszakában. Az tehát egyértelműen látszik, hogy az izgalmas felszereltségi szintek és változatos opciók révén egészen egyedivé tehető kisautó megtalálta az utat a vásárlók szívéhez. De hogyan is készült a sikermodell? A tervezők mesélnek.

Elsőként David Terai-t, az AYGO főmérnökét szólaltattuk meg, aki így fogalmaz:

„14 éve dolgozom közös projektek főmérnökeként, így tisztában vagyok azzal, milyen fontos megőrizni egy autó modernségét a jármű teljes életciklusa alatt. Amikor 2012-ben nekiláttunk kifejleszteni az AYGO második generációját, én már akkor is azokon a vizuális változásokon és innovációkon törtem a fejem, amelyeket az új modell életciklusának felénél kell majd megvalósítanunk. Amikor 2015-ben elkezdtük kidolgozni az első tanulmányokat, először is azt magyaráztam el a Toyota európai stílustervező és K+F csapatainak, hogyan szeretném még ‘élőbbé’ varázsolni az autó orr-részét egy térhatású X-elemmel. Már a munka kezdetétől világos volt, hogy komoly kihívások várnak ránk, hiszen erőteljes külső dizájnja és takarékos működése miatt a most kifutó modellváltozat még mindig nagyon népszerű volt az A-szegmens vásárlóinak körében. Ugyanakkor az egyre nagyobb számú versenytárssal is számolnunk kellett, amelyek miatt az A-szegmensben egyre élesebbé vált a küzdelem.

Ebből kiindulva arra törekedtünk, hogy az új modell látványa és érzete egy vadonatúj autó benyomását keltse, miközben három fő csapáson indultunk el: még izgalmasabbá akartuk formálni az AYGO külsejét, csendesebbé és élvezetesebben vezethetővé szerettük volna tenni az autót, emellett pedig tovább akartuk csökkenteni a fenntartási költségeit, hogy vásárlóink még olcsóbban autózhassanak. A dizájnereknek mindig ezt mondtam: az AYGO népszerűségét az európai piacon a japán manga-kultúrára alapozott bulis karakterrel és személyre szabhatósággal kell növelnünk – de úgy, hogy mindez befogadható legyen az európai vásárlók számára. Azt akartam, hogy az autó orrkiképzése több élénkséget és agilitást sugalljon. Az új, térhatású kialakítás teljesen új külsővel ruházza fel a modellt, ami azonban továbbra is jól felismerhetően AYGO maradt. Az utastér anyagait megújítottuk, így a kabin harmonikusabb és minőségibb benyomást kelt. Egy új multimédia rendszert is bevezettünk, amelynek Apple CarPlay és Android Auto funkciója akadálytalan okostelefon-integrációt kínál. Az 1,0 literes, háromhengeres motor nagymérvű tökéletesítésével – például a kipufogóoldali VVT-vezérlés és a kettős üzemanyag-befecskendezés bevezetésével – az AYGO a teljesítmény és a fogyasztás legjobb kombinációját kínálja az A-szegmensben, így az autó továbbra is ‘élvezetes és takarékos’ – ahogyan a vásárlók megismerték és megszerették.”

David Terai főmérnök mellett Kristof Muylle-t, a Toyota európai K+F központjának senior projekt menedzserét is sikerült megszólaltatnunk egy interjú erejég, amely az alábbiakban olvasható.

Milyen fő kutatás-fejlesztési célokat tűztek ki az új AYGO tervezése során?

„Ügyfeleink visszajelzései alapján három olyan fő területet azonosítottunk, amelyekre a modellfrissítés során összpontosítanunk kellett. Először is az AYGO-nak meg kellett őriznie kategóriaelső pozícióját az üzemanyag-fogyasztás és a CO-kibocsátás terén. Másodszor, a kellemesebb utazási élmény érdekében tökéletesítettük a zaj- és rezgéscsillapítás (NVH) terén mutatott teljesítményt.  Végül a jármű menetdinamikai képességeivel foglalkoztunk. Az AYGO élvezetes vezethetősége a modell egyik legfontosabb értéke; szerettük volna ezt még tovább fejleszteni.”

Hogyan tették még takarékosabbá az új AYGO-t?

„Az 1,0 literes, háromhengeres motort teljes körűen átdolgoztuk, új, kettős befecskendezési rendszer alkalmazásával javítottuk az égési hatásfokot. A sűrítési viszonyt megnöveltük, a motor belső súrlódását csökkentettük. A fojtószelepházba új léptetőmotort és gyújtótekercset építettünk be, és végül de nem utolsó sorban módosítottuk a hengerfej és a blokk kialakítását, a dugattyút, valamint a kipufogógáz-visszavezető szelepet. Mindezen módosítások nyomán az új AYGO hajtáslánca teljesíti a legújabb Euro 6.2 normát, és általánosan 5 g/km-rel csökkent a modell CO-kibocsátása. Ez hatalmas dolog egy ilyen kis lökettérfogatú, eleve nagyon takarékos motornál!”

Milyen intézkedésekkel javították az AYGO zaj- és rezgésszintjét?

„Arra törekedtünk, hogy minél kevesebb zaj jusson be az utastérbe, ezért átfogó módosításokba kezdtünk, négy fő területre koncentrálva: ezek a műszerfal, az A-oszlop, az ajtók és a csomagtérfedél. Hatékonyabb hangelnyelő anyagok alkalmazásával, kiegészítő szigetelések beépítésével, valamint egy sor apró részlet optimalizálásával elértük, hogy az utastérben a teljes sebesség- és fordulatszám-tartományban csökkent a zajszint. Ezzel autópályán és az AYGO természetes életterének számító városi környezetben egyaránt javult a fedélzeti komfortszint.”

Hogyan fokozták az AYGO élvezetes vezethetőségét?

„Azt akartuk, hogy a kormányérzet és a pedálvisszajelzés minden helyzetben megnyugtató legyen. Különösen fontos ez városi környezetben, ahol rengeteg külső tényezővel kell szembenézni, így a lehető legnagyobb mértékben tehermentesíteni kívántuk a vezetőt. Így a sofőr kipihentebben érhet célba, és jobban élvezheti a vezetést. Valamelyest csökkentettük a maximális forgatónyomaték értékét, viszont ezt alacsonyabb fordulatszámon tettük elérhetővé, így javult a vezethetőség és az elindulási képesség. Első és második fokozatban dinamikusabban indul az autó, ami létfontosságú egy városi forgalomba szánt modellnél.  A korábban említett motorfejlesztések, valamint a kormányvezérlő szoftver frissítése és a felfüggesztést érintő módosítások együtt kifinomultabb vezetési élményt biztosítanak. A precízebb irányíthatóság és a könnyed kormányozhatóság együttese minden helyzetben maximális kezelhetőséget szavatol. Az új AYGO most még könnyedebb, ami tovább fokozza élvezetes vezethetőségét.”

Top