A Lexus és az origami

A világ legzöldebb luxusautómárkájaként ismert Lexus új zászlóshajója, a többszörös dizájndíjnyertes LS felsőkategóriás luxuslimuzin már leleplezésekor lenyűgözte a világot azzal, ahogyan a modellben találkoznak és ötvöződnek a legmodernebb high-tech funkciók és megoldások és a legletisztultabb japán hagyományok.Utóbbiakra az egyik kiváló példát a Takumi mesterek gondos felügyelete alatt az Origami papírhajtogatás évszázados művészetét felhasználó kézműves módon elkészített ajtópanelek jelentik. A Lexus és az Origami kapcsolata azonban nem is olyan újkeletű: néhány éve a vállalat bemutatta a világ első és egyelőre egyetlen Origami autóját, egy Lexus IS-t.

A Lexus üzemei magas technológiai színvonalukról és minőségi termékeikről ismertek világszerte, ugyanakkor a márka képével a kézműves értékek is összeforrtak az évek során. Mindez mélyen a cég kultúrájában gyökerezik. A Lexus sok évtizedes tapasztalattal rendelkező autóépítő mestereit, a Takumi mestereket (a szó szabad japán fordításban kézművest jelent) a cégen belül is különös tisztelet és megbecsülés övezi. Az ő különleges tehetségük a biztosíték arra, hogy valamennyi elkészült Lexus megfeleljen a legkifinomultabb elvárásoknak is. Ugyanakkor a Takumi mesterek digitalizált tudását a Lexus robotjai is alkalmazzák, így ezek az ismeretek más üzemeknek is átadhatók, ott is hasznosíthatók. Érdekesség, hogy a Lexusnál dolgozó Takumi mesterek tudásukat rendszeresen egykezes origami hajtogatással is csiszolják.

A Lexus LS luxuslimuzin ajtópanelinek hajtogatott borítását az Origami papírhajtogatás évszázados művészetéből kiindulva alapozva hozták létre. Egy színtervező és egy kézműves mester közösen hívta életre azt az újszerű, kézzel rakott szövethajtogatási technikát, amely látványra és tapintásra egyaránt kellemes, háromdimenziós mintázatot teremt. A folyamatnak csupán a kifejlesztése négy évet vett igénybe; az eljárás nem gépesíthető, kizárólag kézzel végezhető. A legkiválóbb Origami mesterek munkáit idéző eljárás során különálló szövetlapokat hajtogatnak egybe, mintha papír volna. A végtermék a természetes és mesterséges megvilágítástól függően mindig más benyomást kelt, amivel még elegánsabbá, még otthonosabbá teszi az utasteret.

2015-ben ugyanakkor a Lexus nem csupán egy ajtóborítást, hanem egy egész autót, egy IS luxusszedánt készített Origamiból, bemutatva a világ első Origami autóját. Természetesen, szemben a világ legfejlettebb környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtásának köszönhetően a környezettudatos felsővezetők preferált választásának bizonyuló LS-sel az Origami IS nem rendelhető, csupán egy dizájn ujjgyakorlat volt, annak azonban egészen egyedülálló. Az Origami IS-ról a bejegyzés végén tekinthető meg egy videó.

Ilyen Lexus még nem volt (év vélhetően nem is lesz): nincs benne fémlemez, sem üveg, sem műanyag – mert ez az egyedi, életnagyságú Lexus IS papírból készült. A dizájn és a technológiai lehetőségek határait feszegető kézműves alkotás ráadásul vezethető is – tökéletes megtestesítőjeként a Lexus szellemiségének, kifinomultságának és műszaki színvonalának.

A közel 1700 darab, finoman és egyenként megmunkált kartondarabból álló, origami-inspirálta egyedi autó egy Lexus IS tökéletes mása, s egyben tökéletes példája a minden egyes Lexusban megtestesülő emberi szaktudásnak, kézművességnek. Az origami Lexus minden külső és belső részletében hűen mintázza az eredetit: az ajtók nyithatók, kerekei forognak, lámpái működnek. Sőt, a papírautó az acél-alumínium vázba szerelt villanymotornak köszönhetően vezethető is. A készítés során egy valódi Lexus IS minden egyes részletét pontosan beszkennelve, lézerrel vágták ki mérethűen a kartonelemeket. A sík kartondarabokat ezután egymásra ragasztották, és a már említett vázra építették. A különleges autó arra született, hogy a Lexus különlegességét demonstrálja.

A nagy és komplex feladat speciális kihívást jelentett a prototípusok, építészeti modellek és egyedi makettek építésében jártas két londoni kivitelezőnek: a LaserCut WORKS és a Scales and Models vállalatoknak. A Scales and Models alapítója és vezetője, Ruben Marcos így mesél a feladatról: „Komoly kihívás volt, öt kollégánk foglalkozott a digitális tervezéssel, a modellezéssel, a lézervágással és az összeépítéssel. Ahogy a Lexus, mi is a lehető legjobb minőségre törekedtünk.” A munka komoly kihívások elé állította a csapatot: „Az ülésekkel hosszasan bajlódtunk, de a kerekekkel is rengeteg munkánk volt. Miután már láttuk, hogyan állnak össze az elemek egyetlen egésszé, az is világossá vált, mely részeken kell még alakítanunk, javítanunk – hiszen természetesen hibáztunk itt-ott a készítés során. Szerencsénkre azonban minden szükséges erőforrásunk megvolt házon belül, így a hibákat gyorsan és egyszerűen javítani tudtuk.”

A csapat a Lexustól megkapta az IS főelemekre bontott (karosszéria, ülések, műszerfal, kerekek stb.) számítógépes 3D modelljét, ennek alapján készültek el a 10 mm széles „szeletek” a lézervágáshoz. Az összesen 1700 darab 10 mm-es kartonalkatrészt a DS Smith készítette el. Az építők minden kartonréteget megszámoztak a kézi összeszerelés sorrendjében, a ragasztáshoz vízbázisú, tíz perc alatt száradó faragasztót használtak. A pontosság a ragasztás miatt is fontos volt, hiszen ha a kötőanyag megszárad, már nem lehet korrigálni. Az origami autó három hónap alatt készült el.

 

Top