Újraírja a maga teremtette kategóriát a RAV4

Januárban hazánkba is megérkezik a SUV kategóriát megteremtő, és máig a szegmens világszinten és hazánkban is legnépszerűbb modelljének számító Toyota RAV4 legújabb generációja, amely a robusztus, mégis futurisztikusan letisztult formatervet kifinomult vezetési élménnyel kombinálja. A már most 85%-ban öntöltő hibrid elektromos változatban gazdára találó modell megkapta a világ legfejlettebb hibrid hajtását, de elérhető egy vadonatúj, 2,0 literes benzinmotorral is. Míg a biztonságról az ultramagas szilárdságú szerkezeti elemek mellett az alapfelszereltségként járó második generációs Toyota Safety Sense rendszer gondoskodik, addig a rendkívüli terepképességeket a rendelhető Multi-Terrain Select összkerékhajtási rendszer, a Toyotánál és a szegmensben is első ízben kapható a dinamikus nyomatékvektor-szabályozású összkerékhajtás, illetve a hátsó hajtást lekapcsoló rendszer biztosítja.

Az első Toyota RAV4 mintegy 22 évvel ezelőtt robbant be a piacra, megteremtve azt az új kategóriát, amelyből mára kifejlődött a kompakt crossover SUV-ok mezőnye, ami világszerte a legdinamikusabba fejlődő autóipari szegmensnek számít. Most, amikor két évtized sikertörténete után a rendületlenül a világ legnépszerűbb SUV-jának számító Toyota RAV4 teljesen új, ötödik generációja bemutatkozik, ismét az élvonalat képviseli a kategóriában és a Toyota palettáján egyaránt. Az első RAV4 alaposan megváltoztatta az erőviszonyokat, ám akkor még senki sem sejthette, hogy a modell mekkora átalakulást fog előidézni az autópiacon. Az azóta eltelt két évtizedben sok minden megváltozott. A kompakt crossover SUV-k nagyobbak lettek, s a kategória növekedésének üteme nem lankad. A RAV4 jelenleg saját kategóriájának legkelendőbb modellje; a Toyota az elmúlt öt esztendőben megkettőzte eladásait, s 2017-ben több, mint 770 ezer RAV4-est értékesített világszerte. Ezzel a jövőre szintén új generációval bemutatkozó világelső Corolla után a RAV4 a Toyota legsikeresebb modellje (harmadik helyen a szintén a világ 10 legnépszerűbb autója közé, és egyben legkedveltebb felsőkategóriás szedánjának számító Camry áll).

A vadonatúj RAV4 gyakorlatilag átírja a maga teremtette kategória szabályait. A korábbinál több sportosságot és használati értéket nyújt majd, miközben agilisabb lett az úttartása, javult a kényelme, és kedvezőbb lett a fogyasztása is – azaz minden olyan téren előrelépett, amelynek köszönhetően mostanra a kategória vezető modelljévé vált. Mindent összevetve a vadonatúj RAV4-est úgy tervezték meg, hogy a nagyvárosi, elővárosi és valódi terepkörülmények között is egyformán megállja a helyét. A látvány markánsabb, az új négykerékhajtási rendszernek köszönhetően pedig nagymértékben javultak a modell képességei, ugyanakkor az autó csendesebben és finomabban fut, és számos új kényelmi funkciót kapott. Az új RAV4 erőforrásai nagyobb teljesítményűek, ám kevesebbet fogyasztanak, a második generációs Toyota Safety Sense (TSS 2.0) pedig szériatartozék. A kompakt crossover SUV-k első képviselője, a RAV4 ismét arra készül, hogy megváltoztassa a játékszabályokat.

Nagyobb, letisztultabb, terepre kész

A vadonatúj Toyota RAV4 különlegesen egyedi modell lesz a saját szegmensében. A Kaland és Kifinomultság vezérmotívumot követve a formatervezők a kemény Toyota terepjáróktól merítettek ihletet, s így különösen a hűtőmaszk és az orr-rész dizájnja lett atletikus és élesen megrajzolt. Finom domborításainak, dinamikusabb oldalnézetének és robusztus vállainak köszönhetően a vadonatúj RAV4 mokányabb kiállású jármű lett, azt sugallja a szemlélőnek, hogy „ülj be és vezess”.

Sokszögű motívumaikkal a kerékjárati ívek olyan látványt nyújtanak, mintha felülről tartanák a kerekeket, s ezzel hangsúlyozzák a megemelt karosszériát és a modell terepképességeit. A hasmagasság az előző generációhoz képest mintegy 1,3 centimétert nőtt. A karosszéria alján futó fekete védőburkolatok is kiemelik a kocsi magas építését, ugyanakkor a csípőpont kényelmes pozícióban van. Az ajtókon mélyebbre kerültek a külső visszapillantó tükrök, hogy az A oszlopok mellett jobban lehessen tájékozódni. Az oldalsó tájékozódást a mélyebben meghúzott övvonal, valamint az áttervezett formájú leghátsó oldalablak javítja. A forma és a funkció ötvöződik a külső kilincsek és a hátsó lámpatestek kialakításában, hiszen ezek hozzájárulnak a jobb aerodinamikai stabilitáshoz.

A vadonatúj RAV4 2,69 méteres tengelytávja 30 milliméterrel hosszabb, mint a még szintén kapható jelenlegi generációs modellé, így nagyobb lett a hátsó lábtér. A teljes hosszúság 4595 milliméter, ami pedig az első nyomtávokat illeti, 17 és 18 colos keréktárcsákkal 1600 milliméter, míg 19 keréktárcsákkal 1590 milliméter az érték. Hátul ugyanezek az értékek 1618, illetve 1608 milliméter.

Masszív, biztonságos és elnyűhetetlen

Ha a vadonatúj Toyota RAV4 merész vonalai mögé tekintünk, a pazar terepképességekhez, a kényelemhez és a biztonsághoz a szilárd alapokat a Toyota új globális padlólemeze (TNGA-K) adja. A hosszabb tengelytáv és az elől-hátul szélesebb nyomtáv stabilabb, magabiztosabb vezetést eredményez. Az elöl-hátul rövidebb túlnyúlások pedig terepen nyújtanak jobb manőverező képességet. A vadonatúj RAV4 önhordó karosszériájának szerkezete 57 százalékkal merevebb, mint a kifutó modellé. Ennek köszönhetően az első McPherson és hátsó multi-link felfüggesztést úgy lehetett hangolni, hogy az autó agilisabban mozogjon, ugyanakkor kényelmesebben és csöndesebben fusson. A végcél egyértelmű volt: a Toyota mérnökei olyan vezetési élményt akartak teremteni, amely magabiztos és természetes.

A TNGA-K padlólemez lehetővé tette, hogy mélyebbre építsék be az erőforrást, s így a korábbi RAV4-eshez képest lejjebb került a tömegközéppont. A karosszéria tömege a nagyszilárdságú acél alkalmazása miatt csökkent, és ez is hozzájárult a mélyebb tömegközépponthoz. Az új, nyeregformájú benzintank egyenlően osztja el a hátsó tengely két oldala között a terhelést. Az előző modell üzemanyagtartálya csak az egyik oldalt terhelte. Ám a RAV4 kivételes úttartása és a finom rugózás nem pusztán a megfelelőre tervezett alkatrészek összessége. A jármű fejlesztésének egész folyamata során rendkívül magasan képzett, több évtizedes tapasztalattal rendelkező Takumi mesteremberek finomhangolták a fontos részleteket annak érdekében, hogy az autó futása minden forgalmi helyzetben hozza a kívánt szintet. E munka eredményét a vezető már az első kanyarban vagy az első bukkanón érezni fogja. A vadonatúj RAV4 élénkebben mozog az úton, ugyanakkor kényelmesebben és csöndesebben gördül, mint méltán neves elődje. A fő ok mindezek mögött a könnyebb erőforrás és az új kormánymű. Az új, párhuzamos típusú elektromos szervokormány egységeit a korábbival ellentétben nem a kormányoszlopra, hanem a fogaslécre építettük. Az új kialakítás javítja az ívmeneti reakciókat, természetesebb érzetet kelt, illetve mérsékli a vezető terhelését hosszú utak alkalmával. A kormánymű felfogatási pontjai és a kormányoszlop merevebb lett, s ez is hozzájárul a jobb kormányreakciókhoz.

Nagyobb teljesítmény kevesebb üzemanyagból

Az új, 2,0 literes benzinmotornak és a hozzá kapcsolt, nyolcfokozatú Direct-Shift automatikus váltóműnek köszönhetően a 2019-es RAV4 hatalmasat lépett előre a teljesítmény és a gazdaságosság terén. Ami a hibrid modellt illeti, a benzinmotorhoz a Toyota Hibridrendszer második generációja csatlakozik, elektronikusan vezérelt, fokozatmentes automatikus váltóval (ECVT). A magas sűrítési arány – 13:1 a benzinmotoros és 14:1 az Atkinson ciklusú motorral üzemelő hibridváltozatok esetében –, a D4-S befecskendezés (amely ötvözi a közvetlen és a másodlagos befecskendezést), a nagy sebességű égés, a VVT-iE intelligensen változó szelepvezérlés, valamint az ultra alacsony belső súrlódás együtt 40 százalékos termikus hatásfokot garantál (41% a hibridverzió esetében). Így ezek az erőforrások a legalkalmasabbak arra, hogy a vadonatúj RAV4-esben megfeleljenek az agilis, ugyanakkor gazdaságos és takarékos vezetés igényeinek. Mindez kiemelkedő teljesítménnyel társul: ez a benzines változat esetében 173, a hibrid elektromos kivitel pedig 218 (a négykerekes 222) összesített rendszerlóerőt jelent. Az új Direct-Shift nyolcfokozatú automatikus váltó sokkal tágabb áttételeket kínál, mint a korábbi hatfokozatú változat (7,8 az 5,425-tel szemben), ami tempósabb és finomabb gyorsulást eredményez. Az új váltóműben a második és a nyolcadik fokozat között mindegyikben működik a lock-up funkció, így a váltások finomabbak, valamint kisebb a váltási veszteség is. A vezető három üzemmód közül választhat: Eco, Normal és Sport.

Összkerékhajtás dinamikus nyomatékvektor-szabályozással

Az alapmodellek elsőkerékhajtása mellett a vadonatúj RAV4 esetében kétféle összkerékhajtási rendszer közül lehet választani. A szegmensben és a Toyota palettáján egyaránt első ízben jelenik meg a négykerékhajtás dinamikus nyomatékvektor-szabályozással és hátsó hajtás lekapcsolással. A benzinmotoros változatba szerelt rendszer a nyomaték 50 százalékát képes a hátsó tengelyre küldeni, s a még jobb úttartás érdekében a hátra küldött nyomatékot a jobb és bal oldali kerék között is szabályozni tudja. Amikor nincs szükség az AWD rendszer működésére – például hosszabb autópálya szakaszokon –, a hátsó tengelylekapcsolás révén a RAV4 kevesebb üzemanyagot használva képes haladni. A rendszerben a világ első racsnis, körmös kuplungja dolgozik, amely megakadályozza a hátsó tengelyhajtás mozgását, így jelentős mértékben csökkenti a hajtási veszteséget, és gazdaságosabbá teszi a haladást. A benzinmotorral és az AWD rendszerrel gyártott RAV4-eseken szériatartozék a Multi-Terrain Select rendszer is, amellyel a vezető maximalizálhatja a tapadást, ha sárban, homokban, sziklás talajon vagy hóban vezet. A rendszer nagyon egyszerűen kezelhető, hiszen – felszereltségi szinttől függően – egy, a váltókartól balra elhelyezett gombbal vagy forgótárcsával kapcsolhatók az üzemmódok. Tengerparton haladva például a legalkalmasabb a Sár és Homok üzemmód, míg a Szikla és Földút állást hagyományos terepen érdemes választani. A Multi-információs kijelzőn (MID) a vezető figyelemmel kísérheti a nyomaték elosztását és a kipörgésgátló működését, amely az útviszonyoktól és a vezetési stílustól függően folyamatosan változik.

Mindezek mellett az új RAV4-eshez a  alábbi jellemzők elérhetőek az optimális közúti- és terepképességek, valamint a biztonság érdekében:

  • Hegymeneti elindulássegítő (HAC)
  • Utánfutó stabilizátor (TSC)
  • Lejtmeneti vezetéssegéd (DAC)

RAV4 Hibrid: fokozott összkerékhajtási képességek

Hasonlóan a jelenlegi RAV4-hez, az vadonatúj modell hibrid elektromos változatában is olyan négykerékhajtási rendszert alkalmaztak a Toyota mérnökei, amelyben szükség esetén egy hátulra beépített villanymotor hajtja meg a hátsó kerekeket, a rendszer ugyanakkor a korábbi generációhoz képest 30 százalékkal nagyobb nyomatékkal képes meghajtani a hátsó kerekeket. Épített úton történő haladás közben a hátsó kerekek elektromos hajtása segít elkerülni az első kerekek kipörgését, s kedvezőbb menetstabilitást biztosít álló helyzetből történő elinduláskor. A rendszer képes az alulkormányozottság mérséklésére is kanyarodás közben. Terepen a hátsó tengelyen elosztott nagyobb nyomaték jobb kapaszkodási képességeket garantál még nehéz körülmények között is. A vezető által kapcsolható Trail üzemmód segíthet az elakadt autó kiszabadításában, mert megfékezi a kipörgő kereket, illetve a nyomatékot a tapadó kerékre irányítja. Újdonság a vadonatúj RAV4 hibrid esetében a prediktív hatékony hajtás (PED), amely gyakorlatilag olvassa az utat, megtanulja a sofőr vezetési szokásait, és a hibrid rendszer akkumulátorainak optimális töltésével és használatával segíti a gazdaságosabb haladást. Menet közben a rendszer gyűjti az adatokat, és megjegyez olyan dolgokat, mint például az emelkedők vagy a piros lámpák helye, és ezeknek megfelelően szabályozza a hibridrendszer működését. A rendszer működése teljesen átlátható a vezető számára.

Kifinomult és prémium utastér

A Kifinomult tervezési motívum volt a vezérelv az utastér megalkotásakor, ugyanakkor nagy hangsúlyt kapott a prémium hangulat megteremtése is. A műszerfal modern és a nélkül tartalmazza a legmodernebb multimédiás technológiát, valamint több átgondolt megoldást, hogy túl lenne bonyolítva. Felhasználóbarát: talán elcsépelt a szó, de új értelmet nyer a vadonatúj RAV4 utasterében. A vízszintes elrendezésű műszeregység vékonyabb profilt kapott, és a korábbihoz képest alacsonyabbra került, hogy kevésbé gátolja a kilátást előre. Mivel kisebb a betekintési szöge, olyan érzetet kelt, mintha nagyobb lenne a tér a kabinban. A kifinomultság magasabb szintjét sugallják a vadonatúj RAV4 utasterének gondosan megválasztott anyagai, s ez már első pillantásra és tapintásra nyilvánvaló. A műszerfal alsó és felső részén, valamint az ajtópaneleken felhasznált strapabíróbb anyag a tartósságot és a masszivitást hivatott kifejezni. Puha, párnázott felületeket találunk ott, ahova az utasok gyakran nyúlnak. Ezek az egymással kontrasztot alkotó területek emelik ki az új SUV kettős személyiségét. Az ajtókárpitokról a műszerfalra áthúzódó öltések minőséget fejeznek ki. Az új RAV4 utasterében a kisebb és nagyobb részletmegoldások hűen mutatják, hogy milyen nagymértékben nőtt a kényelem és a használati érték. Az ülések elöl-hátul kényelmesebbek, és jobban tartanak. Az első ülések kétzónás fűtést kaptak, és különösen átgondolt megoldás, hogy a hátak közepére és a combokra több meleg jut, amit a legtöbb ember kellemesnek talál. A középkonzol körülbelül 40 milliméterrel szélesebb és sokoldalúbb is, mint a korábbi verzión. Az előző RAV4-essel összevetve a középső kartámasz mintegy 18 milliméterrel magasabbra került, hogy egy szintben legyen az ajtóban kialakított támaszkodókkal, ezért így természetesebb és kényelmesebb a könyök helye. Az új és szériában adott elektromos rögzítőfék (EPB) kapcsolója könnyebben elérhető, a középkonzol tárolóhelye pedig nagyobb térfogatú. A középkonzolon kapott helyet két pohártartó is, egy nyitott tálca kisebb tárgyak számára, illetve ide rendelhető az opcionális Qi vezeték nélküli telefontöltő is. A vezető és az első utas előtt könnyen elérhető tálcákat is kialakítottak a műszerfalban, ahol mobiltelefonok, kisebb tárgyak, illetve egyéb utazási kellékek tárolhatók. Éjszaka tiszta, kék fényű LED-ek világítják meg a tálcákat egyes felszereltségi szinteken. Amikor a RAV4 mozgásban van, a tálcák megvilágítása tompítottra vált, hogy ne zavarja a vezetőt. A tetőkárpitban kialakított kisebb konzolban például napszemüveg fér el. Szintén átgondolt és kidolgozott részlet az, hogy a klíma kezelőszervei még kesztyűben is működtethetők.

Csend és kényelem mindenütt

Az új RAV4-esben a hátsó utasok is kiemelt figyelemben részesülnek. A nagyra nyíló hátsó ajtók, a küszöb és a csípőpont közötti kisebb távolság, valamint az ülés és az ajtókárpit közötti nagyobb tér miatt a ki – és a beszállás egyaránt könnyebb lett. Az ülésben ülve az utasok távolabb vannak egymástól, nagyobb a lábterük, továbbá kényelmesebb lett az ülések tömése. A hátsó kartámasz 38 milliméterrel szélesebb a korábbinál, a benne kialakított pohártartók mélyebbek. Az utastér hátsó zónájához külön légbeömlők tartoznak, amelyek alapáron járnak a magasabb felszereltségű hibrid és benzines modellekhez egyaránt.

A RAV4-est már korábban is méltatták csendes futása miatt, ám a Toyota nem ült a babérjain, hanem további fejlesztéseket hajtott végre. A nagyszilárdságú TNGA padlólemez az első védvonal, amely útját állja a zajoknak. Az egész járműben számos hangelnyelő és hangszigetelő anyagot alkalmaztak, s különösen nagy gondot fordítottak azoknak a zajfrekvenciáknak a kiszűrésére, amelyek zavarhatják az utastérben zajló társalgást. Az egyes elemek közötti lyukakat és réseket szintén hangtompító anyaggal töltötték ki, amely tovább csökkenti a gördülési zajt. Példa erre a padlólemezre ragasztott hangtompító betét, amely már egyetlen, nagy darabból áll, illetve a korábbi 60 helyett 92 százalékot fed le.

Stílusos mindenes

Mivel a vadonatúj RAV4-es formatervezésekor a Toyota igyekezett hangsúlyozni a SUV-okra jellemző jelleget, a mérnökök komoly fejlesztéseket hajtottak végre azokon a területeken, amelyek miatt az emberek SUV-t vesznek: szállítás és használati érték. A raktér hossza 63 milliméterrel nőtt, oldalsó burkolatait pedig úgy formáztuk meg, hogy jobban használható legyen a rendelkezésre álló tér. A hátsó kerékjárati ívek mögötti zsebek további tárolóhelyet biztosítanak. Felszereltségi szinttől függően csomagrögzítő fal illetve háló is kerül az autóba.

Nagyobb használati értéket jelent a emellett a két helyzetben rögzíthető csomagtérpadló is:

  • felső szint: a rakodóperem és a raktér padlója síkban vannak, így a ki- és a berakodás egyaránt könnyebb. Amikor a hátsó ülés is le van hajtva, akkor a rakodóperem, a padló és az elfektetett üléstámla majdnem teljesen sík felületet képez, ami megkönnyíti a hosszú tárgyak szállítását.
  • alsó szint: ha nagyobb egybefüggő térre van szükség, akkor a raktér padlója mintegy 56 milliméterrel lejjebb is rakható.
  • megfordítható padló: ha megfordítjuk a raktér padlóját, akkor gumírozott felületet kapunk. Mivel könnyen tisztítható, ajánlott vizes vagy sáros tárgyak szállításához.

 

Az új RAV4-esben mutatkozik be a digitális visszapillantó tükör is: alaphelyzetben a tükör hagyományos belső visszapillantóként funkcionál, ám ha a vezető egy kapcsolóval üzemmódot vált, akkor a hátratekintő külső kamera képe jelenik meg. A képet az autó hátulján, magasra szerelt, nagy látószögű, nagyfelbontású kamera (nem egyenlő a tolató kamerával) továbbítja az utastérbe. Éjszaka a képet világosabbá teszi a rendszer, illetve a vakítás elkerülése és a jobb látási viszonyok érdekében tompítja más autók fényszóróinak és egyéb fényforrásoknak a fényét.

Újgenerációs Toyota Safety Sense (TSS 2.0)

Az új TNGA-K padlólemez adja az alapját a 2019-es Toyota RAV4 nagyszerű ütközésvédelmének, s emellett számos szériatartozékként adott vezetéstámogató technológia kapott helyet a fedélzeten, amelyek feladata az ütközések megakadályozása vagy erejük csökkentése. 2016-ban meghirdetett célját elérve a Toyota szinte minden új modelljét alapáron szereli fel automatikus fékasszisztenssel. A 2019-es RAV4 megkapta a második generációs Toyota Safety Sense (TSS 2.0) rendszert, amelyben új aktív biztonsági technológiák is bemutatkoznak. Például:

  • Ütközés előtti rendszer gyalogos és kerékpáros felismeréssel (PCS + PD)
  • Adaptív tempomat a teljes sebességtartományban (DRCC)
  • Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és kormányzási segédlet (LDA + SA)
  • Automatikus távolságifény asszisztens (AHB)
  • Sávkövető asszisztens (LTA)
  • Jelzőtábla felismerő asszisztens (RSA)
  • Holttérfigyelő rendszer (BSM) hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetéssel (RCTA)
  • Hátsó keresztirányú forgalom esetén vészfékezéssel (RCTB)
  • Intelligens parkolóradar (ICS)

A 2019-es RAV4-ben nyolc légzsák van, továbbá jár hozzájuk a tolatókamera segédvonalakkal, illetve alaptartozék a menetstabilizáló elektronika (VSC), a kipörgésgátló (TRAC), az elektronikus fékerőelosztó (EBD), a vészfékasszisztens (BA), a blokkolásgátló (ABS) és a Smart Stop technológia (SST).

A rendelhető biztonsági technológiák között szerepel a panoráma tolatókamera állítható, dinamikus segédvonalakkal, egyes modellváltozatokhoz pedig kérhető a felülnézeti kamerakép is, közelségérzékelővel, 360 fokos nézettel és járdaszegély-nézettel.

 

 

Top