A Toyota és partnerei újabb hatalmas lépést tettek az emissziómentes áruszállítás felé

A zéró és csaknem zéró károsanyag-kibocsátású áruszállítási infrastruktúra projektben érdekelt felek ismertették ‘parttól partig’ projektjüket, és ennek keretében leleplezték üzemanyagcellás nehéz teherjárművüket.

A Toyota, a Kenworth, a Los Angeles-i teherkikötő, valamint a kaliforniai légminőség bizottság (California Air Resources Board, CARB) hatalmas lépést tett az emissziómentes áruszállítás jövője felé, amikor a sajtó képviselői, kormánytisztviselők, valamint iparági és közösségi vezetők jelenlétében leleplezték a Toyota és a Kenworth által közösen kifejlesztett, üzemanyagcellás nehéz teherjármű első példányát.

A Los Angeles-i és Long Beach-i teherkikötők Észak-Amerika legnagyobb konténer-kereskedelmi központjai, ahol jelenleg több mint 16 ezer teherjármű teljesít szolgálatot – ez a szám a várakozások szerint 2030-ra eléri a 32 ezret. Az Egyesült Államok kikötőiben jelenleg több mint 43 ezer rövid távú árumozgató teherjármű áll szolgálatban. Az új generációs, zéró károsanyag-kibocsátású teherjármű a Toyota két első Project Portal kísérleti nyerges vontatójának továbbfejlesztett változata. Teljesítményét, helykihasználását és alkalmasságát tekintve egyaránt felülmúlja azokat, becsült hatótávolsága meghaladja a 480 kilométert – ez a rövid távú teherszállítási feladatokra használt járművek átlagos napi futásteljesítményének kétszerese. A Toyota és a Kenworth összesen tíz ilyen nyerges vontatót állít majd üzembe a zéró és csaknem zéró károsanyag-kibocsátású áruszállítási infrastruktúra (Zero and Near-Zero Emissions Freight Facilities, ZANZEFF) projekt keretében, amelyek a Los Angeles-i és Long Beach-i teherkikötőkbe beérkező árukat fogják kiszállítani a Los Angeles-i medencén belül. A Toyota zéró emissziós, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás teherautóiról készült videó a bejegyzés végén tekinthető meg.

„A Toyota meggyőződése szerint az üzemanyagcellás elektromos technológia jelenti a hajtásláncok jövőjét: olyan tiszta üzemű, méretezhető platformról van szó, amely a legkülönfélébb mobilitási szükségletekre kínál teljesen emissziómentes megoldást.” – árulja el Bob Carter, a Toyota autóipari tevékenységeiért felelős alelnöke. „A ZANZEFF együttműködés és az innovatív ‘parttól partig’ projekt lehetővé teszi számunkra, hogy előmozdítsuk a nehéz teherjármű üzemanyagcellás technológia piaci bevezetését.”

A CARB 41 millió dolláros támogatással segíti a Los Angeles-i teherkikötő ZANZEFF projektjét annak a kaliforniai klímabefektetési kezdeményezésnek (California Climate Investments) a keretében, amely több milliárd dollárnyi CO2-kvóta finanszírozással igyekszik egyidejűleg mérsékelni az üvegházhatást felerősítő gázok kibocsátását, fejleszteni a gazdaságot, valamint javítani a társadalom és a környezet egészségét, különös tekintettel a hátrányos helyzetben lévő közösségekre.

„Ez a jelentős mértékű klímavédelmi állami befektetés, valamint a projektben részt vevő partnerek által biztosított, azonos összegű finanszírozás felgyorsíthatja a károsanyag-kibocsátástól mentes teherjárművek elterjedését azokban a kaliforniai közösségekben és településeken, ahol a legnagyobb szükség van a változásra.” – véli Mary D. Nichols, a CARB elnöke. „A projekt valós élethelyzetben demonstrálja az innovatív nehéz teherjármű üzemanyagcellás technológiák képességeit. Kereskedelmi értékű megoldást jelent az áruk és rakományok államon belüli, emissziómentes szállítására, olyan teherjárművek és egyéb berendezések felhasználásával, amelyek óvják a légminőséget és mérséklik a klímaváltozáshoz hozzájáruló károsanyag-kibocsátások mértékét.”

A Project Portal 2017. áprilisi beindítása óta az ‘Alfa’ és ‘Beta’ kódjelű kísérleti nyerges vontatók több mint 22 ezer kilométert tettek meg tesztkörülmények között, illetve tényleges rövid távú árumozgatási feladatok végzése során a Los Angeles-i és Long Beach-i teherkikötők területén, illetve körzetében, működésük során kizárólag vízpárát bocsátottak ki. A ZANZEFF projekt keretében munkára fogott, első Kenworth/Toyota üzemanyagcellás elektromos teherjármű (FCET) a negyedik negyedévtől lát el árumozgatási feladatokat, növelve a kikötők zéró károsanyag-kibocsátású teherkapacitását, és tovább csökkentve az árumozgatással járó környezeti terhelés mértékét.

A tevékenységek kiterjesztése

A legújabb fejlesztésű üzemanyagcellás elektromos haszonjármű a Kenworth T680-as típusát kombinálja a Toyota üzemanyagcellás elektromos hajtástechnológiájával: a jármű a ZANZEFF projekt keretében valósult meg. A Los Angeles-i kikötő által útjára indított, a Toyota, a Kenworth és a Shell támogatását élvező úttörő kezdeményezés nagyszabású ‘parttól partig’ húzódó tervekkel, valamint hidrogén-üzemanyagcellás elektromos technológiát alkalmazó áruszállítási keretrendszerrel teszi lehetővé a jövőbeli árumozgatás és szállítás megszervezését. A kezdeményezés révén több mint 500 tonnával csökkenthető az üvegházhatást kiváltó gázok kibocsátása, illetve 0,72 tonnával mérsékelhető a nitrogén-oxidok, reaktív szerves gázok, valamint 10 mikronnál kisebb átmérőjű koromrészecskék (PM10) kibocsátása.

„A Los Angeles-i teherkikötő, a Kenworth, a Toyota és a Shell közötti együttműködés kiváló lehetőséget teremt arra, hogy a rövid távú árumozgatás, valamint a dél-kaliforniai regionális áruszállítás keretében egyaránt demonstráljuk az üzemanyagcellás elektromos technológia életképességét.” – mutat rá Mike Dozier, a Kenworth Truck Company ügyvezető igazgatója, a PACCAR alelnöke. „A program keretében kifejlesztenek tíz darab Kenworth nyerges vontatót, amelyek legelső példányát a mai napon mutattuk be, teljesítménye a várakozások szerint eléri vagy meghaladja a dízelüzemű teherjárművekét, miközben működésének egyetlen mellékterméke a tiszta víz.”

A Los Angeles-i kikötő, amely világelső szerepet tölt be a zéró és csaknem zéró károsanyag-kibocsátású technológiáknak a hajózási és szállítmányozási szektorokban történő tesztelése és alkalmazása terén, több fázisban fejleszti ezt a projektet, amely végül Dél-Kaliforniában, a központi partmenti területeken, valamint Merced megyében megvalósuló kezdeményezéseket is magában foglalja majd. A kezdeti fázis szerepe, hogy megtegye az első nagy lépést az áruszállító járművek vadonatúj kategóriájának megteremtése felé, miközben csökkenti a károsanyag-kibocsátást egyes kijelölt, hátrányos helyzetű közösségekben.

„A CARB által biztosított 41 millió dolláros támogatás kulcsfontosságú szerepet játszott abban, hogy útnak indíthattuk a projektet, és a kikötő környezetében használhatjuk ezt az innovatív technológiát.” – avat be Gene Seroka, a Los Angeles-i teherkikötő vezérigazgatója. „Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy kiemelt tesztlaboratóriumként vehetünk részt egy feltörekvőben lévő zöld technológia fejlesztésében, és hozzájárulhatunk az újgenerációs, emissziómentes technológiák elterjedésének előkészítéséhez.”

A projekt a következő fázisokból áll

Első fázis

Tíz darab zéró károsanyag-kibocsátású Kenworth/Toyota üzemanyagcellás elektromos teherjármű (FCET), amelyek a Los Angeles-i és Long Beach-i kikötőkből fognak árut szállítani Los Angeles vonzáskörzetébe, az Inland Empire térségbe, a Hueneme-i kikötőbe, majd végül Merced megyébe. A teherjárműveket a Toyota Logistics Services, a United Parcel Services (UPS), a Total Transportation Services Inc., valamint a Southern Counties Express üzemelteti.

„Megtiszteltetés az UPS számára, hogy egy ilyen forradalmian újszerű projektben a Toyota, a Shell és a Kenworth együttműködő partnere lehetünk.” – fogalmaz Carlton Rose, a UPS globális flottakezelésért és műszaki feladatokért felelős elnöke. „A UPS mindig igyekszik a legújabb, innovatív technológiákat felhasználni, és ezáltal a lehető legjobb szolgáltatást nyújtani ügyfeleinek. Éppen ezért különösen nagy örömünkre szolgál, hogy demonstrációs partnerként részt vehetünk a hidrogén-üzemanyagcellás elektromos nyerges vontató projektben. A UPS flottájában jelenleg több mint 10 ezer alternatív üzemanyaggal működő, illetve fejlett technológiát alkalmazó jármű teljesít szolgálatot. A vállalat régóta tölt be úttörő szerepet az olyan technológiák alkalmazása és tesztelése terén, amelyekkel csökkenthetjük tevékenységeink környezeti hatásait.”

Második fázis

A Shell a kaliforniai Wilmingtonban és Ontarióban két új, nagykapacitású hidrogéntöltő állomást fejleszt ki és állít üzembe. Az új töltőállomások a Toyota Long Beach-i logisztikai szolgáltató központjában, valamint a Toyota Gardena-i kutatás-fejlesztési létesítményében már jelenleg is működő három töltőállomással együtt egy integrált, öt töltőpontból álló, nagykapacitású hidrogéntöltő hálózatot alkotnak a Los Angeles-i medence területén. Ennek köszönhetően a térségben számos ponton válik elérhetővé a hidrogén üzemanyag, beleértve azt a naponta több mint egy tonnányi, 100 százalékban megújuló forrásból származó hidrogént, amely a Toyota logisztikai szolgáltató központjában működő, a Shell által üzemeltetett nagykapacitású töltőállomáson lesz elérhető, valamint az Air Liquide által üzemeltetett két töltőállomáson végbemenő, fontos kutatás-fejlesztési tevékenységet, megvalósítva ezzel a teljesen zéró károsanyag-kibocsátású áruszállítást.

Harmadik fázis

A zéró károsanyag-kibocsátású technológiák felhasználása egyre bővül az árufogadó terminálokon belül, illetve a raktárakban, beleértve a Hueneme-i kikötőben hamarosan szolgálatba álló két darab, zéró károsanyag-kibocsátású kis nyerges vontatót, valamint a kikötőben működő Toyota raktárban egyre nagyobb arányban alkalmazott, zéró károsanyag-kibocsátású villás targoncákat.

Nem csak teherjárműveket érinti a zéró kibocsátású hidrogén forradalom

Jelen bejelentés a ‘Toyota Környezetvédelmi Kihívás 2050’ keretében megfogalmazott, a vállalat tevékenységeivel járó CO2-kibocsátás kiküszöbölésére irányuló törekvések kiterjesztése. A Toyota korábban bejelentette annak a Tri-Gen létesítménynek a megépítését, amely a világ első megawattos léptékű üzemanyagcella erőműve és hidrogén töltőlétesítménye lesz. A 100 százalékban megújuló forrásból üzemelő erőmű mezőgazdasági hulladékból állít elő vizet, elektromos energiát és hidrogént, amellyel a Toyota logisztikai szolgáltató létesítményét (TLS) működtetik a Long Beach-i teherkikötőben. A Toyota Észak-Amerikában igyekszik minimális szintre csökkenteni tevékenységeinek környezeti hatásait, oltalmazni a természeti világot, valamint felhalmozott tudását és tapasztalatát másokkal megosztva a vállalat és a társadalom javát szolgálni. A tevékenységei során felhasznált összenergia 100 százalékánál nagyobb mértékű, megújuló energia megtermelését célzó és támogató tevékenységei révén pozitív szénegyenleget ér el. A Toyota tisztában van azzal, hogy a klímaváltozás elodázhatatlan és visszafordíthatatlan fenyegetést jelent, és hogy részt kell vennie a probléma megoldásában.

Top