A Lexus produkálta a legnagyobb növekedést a prémium felsővezetői autók piacán

A mértékadó JATO adatai azt mutatják, hogy 2019 első három hónapjában világszinten tíz százalékkal csökkent az igény a prémium felsővezetői autók iránt.

Van azonban egy nagy nyertes is a szegmensben: nem más mint a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtással taroló Lexus ES. Miközben a szegmens teljes méretében is zsugorodott, az ezzel szemben növekedni tudó Lexus ES sikere jól mutatja, hogy a vállalati felsővezetők közül egyre többen ismerik fel, hogy nagyon fontos üzenetet hordoz az, ha környezetbarát autóval járnak. A kompromisszumok nélküli, praktikus autóhasználat azonban a jelek szerint továbbra is fontos a csúcsvezetők számára. Miközben a prémium felsővezetői autók szegmensében 8%-ról 12%-ra nőtt a részben vagy teljesen elektromos autók aránya a tavalyi év azonos időszakához képest, az akkumulátoros elektromos autók (BEV) 56%-os zuhanást, a plug-in hibrid elektromos autók pedig (PHEV) 59,8%-os növekedést, az öntöltő hibrid elektromos autók (HEV) elképesztő, 119,4%-os növekedést könyvelhettek el – ezt a sikert pedig a Lexus ES könyvelhette el.

Az E-szegmensként ismert prémium felsővezetői autó kategóriában 2019 januárja és márciusa között világszinten 346.500 autót értékesítettek. A tavalyi első negyedévben ez a mennyiség 386.500 volt, azaz 10%-al zuhantak a szegmens értékesítései A jelenlegi csökkenést 2018-ban szolid növekedés előzte meg, 2018-ban még  1,38 millió autó talált gazdára ebben a kategóriában, ami 3,5 százalékos növekedést jelentett 2017-hez képest. Ennél is fontosabb viszont, hogy 2017-ről 2018-ra a piaci részesedés is nőtt, mégpedig 1,67%-ró százalékról 1,73%-ra. Jól látható, hogy a prémium felsővezetői piacot komolyan érintik az európai dízelválság hatásai (épp a napokban jelentkezett egy újabb hullám az egyik német gyártónál), és részben vagy teljesen elektromos hajtású modellek szűkös kínálata a szegmensben. Hogy utóbbi miért fontos? 2018 első negyedévében még 66%-ot tette ki a szegmens értékesítéseiben a benzines, 26%-ot a dízel, és 8%-ot az alternatív hajtású, azaz részben vagy teljesen elektromos autók. 2019 január ás március között ugyanakkor a benzinesek aránya 64%-ra, a dízeleké pedig 24%-ra csökkent, miközben a környezetbarát részben vagy teljesen elektromos autók valóságos robbanást könyvelhettek el és 12%-ra nőtt a szegmensben a részarányuk – azaz 2-2%-ot sikerült elhódítaniuk a dízelektől és a benzinesektől egyaránt.

Nem minden zöld meghajtás ugyanolyan népszerű

Miközben 2018 első negyedévében összesen 30900 részben vagy teljesen elektromos autó talált gazdára világszerte a szegmensben, addig 2019 január és március között ez 42600 darab volt, ami 37,8%-os növekedést jelent. Míg azonban az akkumulátoros elektromos felsővezetői autók (BEV) száma világszerte az első negyedévben 11400-ról 5000-re csökkent (56%-os visszaesés), addig a plug-in hibrid elektromos autók eladásai (PHEV) a szegmensben 8700-ról 13900-ra nőttek (59,8%-os bővülés), az öntöltő hibrid elektromos autók (HEV) értékesítései pedig 10800 darabról 23700-ra növekedtek (119,4%-os bővülés). Bár több gyártó kínál valamilyen részben vagy teljesen elektromos meghajtású modellt a kategóriában, igazi sikert egyedül a világ legfejlettebb negyedik generációs öntöltő hibrid elektromos hajtását kínáló Lexus ES tudta elérni: a modell eladásai az első negyedévben 100%-al növekedtek a tavalyi évhez (és az előző generációhoz) képest. Ezzel a Lexus ES produkálta a legnagyobb bővülést, és immáron világszinten a negyedik legnépszerűbb prémium felsővezetői autónak számít – de a modell sikerét látva akár meg ennél is előrébb menetelhet.

A felsővezetői autók iránti kereslet világszerte mérséklődött

Az Egyesült Államokban folyamatosan csökken az igény az összes limuzinfajta iránt, és ezek az autók más régiókban is kezdenek veszíteni népszerűségükből. Kínában a tavalyi erőteljes, 17 százalékos növekedés drasztikus csökkenésbe fordult át, 2019 első negyedévében mindössze 141.000 ilyen autó fogyott, ami 6 százalékos visszaesést jelent. Ennek ellenére továbbra is Kína a legnagyobb piaca a prémiumkategóriás autóknak, amit Európa követ, ahol a csökkenés 13 százalékos volt, 100.000 eladott autóval. A vásárlók ízlése is változik. A szegmens csökkenésének egyik oka a kombi változatok iránti keresletcsökkenés. Az eladások nagy része ugyan limuzin (82%), melyeknek az első negyedévben 9 százalékkal csökkent az értékesítése. A legnagyobb, 16 százalékos csökkenést mégis a kombik szenvedték el, melyek részesedése a szegmensben világszinten 15 százalék. A sportos karosszériaváltozatokban – a kupék és a kabriók értendők ide – is negatív eredményekről számoltak be. A kupék esetében az igény 30 százalékkal csökkent, ez mindössze 6100 eladott autót jelent. Eközben a prémium felsővezetői kabriókból is csak 5400 darab fogyott, ami 5 százalékos csökkenést jelent. A Lexus ES egyébiránt e tekintetben is jó helyzetben van, hiszen kizárólag limuzin változatban elérhető.

Nem elég az erőteljes növekedés a részben vagy teljesen elektromos autók területén

A szegmens nagy kiugrási lehetősége a következő hónapokban az elektromos változatok érkezése. Ahogy javul a motorok hatásfoka, és olcsóbbak lesznek az akkumulátorok, úgy várható, hogy az alternatív hajtások reményt hoznak a szegmensbe. A környezetbarát autók kedveltek a felsővezetők és a céges flották üzemeltetői körében, különösen Németországban és az Egyesült Királyságban. A gyártóknak alkalmazkodniuk kell a helyzethez, és még több részben vagy teljesen elektromos hajtású változattal kell kijönniük a csökkenést megelőzendő. Ez különösen igaz Európára, ahol a dízel felsővezetői autók iránti igény 12 százalékkal csökkent 2019 első negyedévében, úgy, hogy a 2018-as évben is már 13 százalékos visszaesés volt tapasztalható, annak ellenére hogy a kontinensen ebben a szegmensben még mindig dízelből talál gazdára a legtöbb (72% az első negyedévben). A továbbra is fennálló dízel dominencia ebben a kategóriában Európában meglepő lehet annak ismeretében, hogy hogy néhány modell kivételével a szegmens legtöbb autójához elviekben elérhető volna valamilyen részben vagy teljesen elektromos hajtás, a gyártók azonban nem ezeket kínálják illetve adják el – vélhetően mert szeretnék ha megtérülne a költséges dízel hajtások fejlesztési költsége mielőtt nagy volumenben átállnának az alternatív hajtásokra – és persze a beszállítóknak is időt kell hagyni az átállásra. Üdítő kivételt egyedül a Lexus jelent, amely az ES-t kizárólag környezetbarát hibrid elektromos hajtással kínálja – a modell látványos sikere pedig hamarosan nyomást helyezhet a versenytársakra is.

Európában is csökkenhet a német dominancia a szegmensben?

Bár jelenleg még négyből három prémium felsővezetői autót a három nagy német márka ad el Európában, közülük csupán egy tudott növekedni, kettő pedig kétszámjegyű visszaesést könyvelhetett el. A Lexus volt a szegmens másik márkája, amely látványos növekedést mutatott fel: az új generációs ES érkezésének köszönhetően a márka sikerrel vette fel a harcot a csökkenő piaccal, sőt, még a német piacon is erősödött, ahol a német márkák dominálnak, 84 százalékos részesedéssel. A németek erős jelenléte és a szegmens csökkenése nagyon megnehezíti az új szereplők dolgát, az Infiniti például el is hagyja az európai piacot. A Genesis küszködik a limuzinjaival, mivel még nincsenek SUV-jai, az öregedő Ghibli miatt a Maserati jelenléte is csökken, a Jaguár pedig nem képes a várakozásoknak megfelelően teret hódítani. Nem nehéz kitalálni, hogy olyan márkák, mint az Alfa Romeo, miért nem lépnek be ebbe a szegmensbe. A környezetbarát Lexus ES sikere ugyanakkor némileg átrajzolhatja a piacot, különösen ha a német versenytársak tovább ragaszkodnak a dízelek értékesítéséhez, jól látszik ugyanis, hogy a piac átlépett rajtuk és a dízel technológián, és a környezetbarát meghajtásra történő váltásra törekvő vállalati vezetők akár tömegével hagyhatják el ezeket a márkákat.

Top