A Toyota Mirai rendszere adja az autógyártó hidrogén-generátorának alapját

A Toyota a hidrogén üzemanyagcellás, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó Mirai modell abszolút zöld rendszerén alapuló, statikus üzemanyagcellás generátort telepített a Japánban található Honsha üzembe.

Elkezdődött a próbaüzem, hogy felmérjék, hogyan alkalmazható a generátor különféle munkahelyeken és üzemekben. Később akár cél lehet a lakossági felhasználás is.

A Toyota kifejlesztett egy statikus hidrogén üzemanyagcellás generátort (FC generátor), aminél a Mirai hidrogén üzemanyagcellás elektromos járműben (FCEV) alkalmazott üzemanyagcellás rendszert használják. Az FC generátort az Aichi prefektúrában található Honsha üzem területére telepítették, a próbaüzem már el is kezdődött. Az FC generátorhoz két darab, a Miraiban már alkalmazott FC rendszer elemeit használták fel – beleértve ebbe az üzemanyagcella-köteget, a vezérlőegységet (PCU) és a másodlagos akkumulátort. A Toyota a Mirai FC rendszer elemeinek felhasználásával szeretne egy megfizethető árú, nagy teljesítményű generátort létrehozni. A fejlesztést a Toyota és a Toyota Energy Solutions Inc. közösen végezte.

A próbaüzemhez kapcsolódó tesztelésnél az FC generátor által előállított áramot a Honsha üzemen belül használják majd fel; a generátor napi 24 órában üzemel és 100 kilowatt névleges teljesítményt ad le.  A tesztelés során felmérik a generátor energiahatékonyságát – ami az egységnyi hidrogénből előállított áram mennyisége –, az áramleadás egyenletességét, a berendezés tartósságát, illetve karbantartási igényét. A próbaüzem eredményeitől függően a Toyota egyre több üzemében szeretne FC generátorokat alkalmazni saját energiaforrásként.

A generátorok az FC rendszer elemeinek gyártása során, illetve a tesztelési-kiértékelési folyamat során kibocsátott hidrogénnel üzemelnek majd. A Toyota célja ugyanis az, hogy olyan technológiákat fejlesszen és alkalmazzon, amelyek hatékonyan felhasználják a hidrogént, mint alapanyagot. A Toyota 2015-ben tette közzé Toyota Environmental Challenge 2050 nevű programját, melynek egyik eleme a ’Nulla CO₂-kibocsátású gyártás’ megvalósítása. Annak érdekében, hogy a vállalat elérje ezt a célt, tovább dolgoznak a jövőbeni gyártási folyamatok során kibocsátott CO₂-mennyiség csökkentésén. Az FC rendszer alkalmazásának kibővítéséhez a Toyota alaposan górcső alá veszi az FC generátor gyakorlati alkalmazását. Ezt a célt szolgálja a cég kutatási-fejlesztési tevékenysége, illetve olyan üzleti modellek kidolgozása, amelyek a generátort, mint terméket vonzóbbá teszik. Az előnyös tulajdonságokra alapozó vizsgálat tárgya az energiahatékonyság, a tartósság, a méret, illetve a csökkentett üzemeltetési költségek.

Az FC generátor legfontosabb műszaki adatai

Szélesség × Hosszúság × Magasság2,3×4,5×2,5 m
A fő FC rendszerek azonosak a Miraiban használtakkalFC köteg, PCU, másodlagos akkumulátor, kompresszor
Névleges teljesítmény100 kW
Áramtermelés hatékonyságaCél: minimum 50 %
Névleges feszültség /fázisok száma/ frekvencia210 V váltóáram / háromfázisú / 50/60 Hz
Üzemanyagcella típusaSzilárd polimer elektrolit
Hidrogén tisztaságaTiszta hidrogén (99,97%)
Indítási idő hossza40 s (a névleges teljesítmény eléréséig)
Top