Szabad utat kaphat a Lexus városi kisautója

Egyre több jel utal arra, hogy a Lexus minden eddiginél kisebb modellel, egy városi szabadidőjárművel bővítené palettáját.

Amikor a Lexus Észak-Amerikában törölte kínálatából a CT200h kompakt ferdehátút, sokakban merült fel kétség a típus jövőjével kapcsolatban. Az aggodalmakat aztán idén márciusban eloszlatta Pascal Ruch, a Lexus európai vezetője, amikor arról beszélt újságíróknak, hogy a márka középtávú tervei között szerepel egy, az UX-nél kisebb modell. Akkor még azt hihettük, hogy csak Európában van szüksége a márkának városi autóra, most azonban Koji Sato, a Lexus International alelnöke is hasonlóképpen nyilatkozott a brit Autocar kiadványnak.

„A kisméretű autó ma már nem feltétlenül egyenértékű az olcsó autóval. Változnak a vásárlói igények, változnak a trendek” – hangsúlyozta Sato. Márpedig ha globális modellről van szó, akkor az nem lehet más, mint crossover. A kompakt szabadidőjárműveknél is kisebb, emelt építésű városi járművek világszerte hatalmas népszerűségnek örvendenek, olyannyira, hogy a tavaly bevezetett, azonnal az eladási listák élére ugró UX (4495 mm) szegmense mára telítődött. Ez egy méretosztállyal lejjebb teremt piacot, ott, ahol eddig csak a tömegpiaci gyártók vállaltak szerepet. Ma még csak egyetlen német prémium autógyártó kínál alig négyméteres crossovert, így aki gyorsan lép, komoly helyzeti előnyre tehet szert.

A Lexus több szempontból is ideális pozícióban van egy szubkompakt szabadidőjármű bevezetéséhez. Egyrészt, mert anyavállalata, a Toyota most vezette be azt a vadonatúj városi padlólemezt (TNGA-B), amely az új generációs Yarist követően számos további kisautó alapját adhatja. A GA-B platform rugalmasan alakítható, nem csak méreteit, de a beszerelt felfüggesztéseket tekintve is, így gond nélkül alkalmas lehet egy emelt hasmagasságú modell kialakítására. A kiváló helykihasználás, a vázszerkezet megnövelt torziós szilárdsága és a fokozott stabilitást eredményező, mélyebb tömegközéppont pedig lehetővé teszi a prémium járműveknél elengedhetetlen komfortszint kialakítását. Mindezeken túl a rugalmas platform a fejlesztés folyamatát is rendkívüli mértékben felgyorsítja, így egyáltalán nem irreális gondolat, hogy – iparági pletykák szerint – már 2021-ben piacra kerüljön a feltételezett Lexus mini SUV.

Másrészt, a Lexus a világ első számú szakértőjének számít a városi környezetben optimális, öntöltő hibrid hajtásláncok fejlesztése terén. Az új Yarisban alkalmazott hibrid hajtáslánc hozzávetőlegesen 120 lóerős teljesítménye – a pontos értéket csak később teszi közzé a Toyota – ugyan kevés lehet a prémium szegmensben, ennek orvoslására azonban két megoldás is kínálkozik. Szóba jöhet a Toyota Corollánál, majd később a C-HR-nél is bevezetett, többlépcsős hibrid stratégia kiterjesztése, amely megnövelt teljesítményű benzin-elektromos hajtásláncot kínál ügyfeleinek.

Ennél is izgalmasabb lehetőség a Lexus frissen meghirdetett e-Axle elektromos öszkerékhajtási rendszere, amely a korábbi, hasonló megoldásoknál is kedvezőbb helykihasználással és rugalmasabb vezérléssel gondoskodik a hátsó tengely hajtásáról, költséghatékony, gyorsan bevethető megoldást jelentene nem csak a lóerők pótlására, hanem a modell presztízsének (valamint valós menetdinamikai és stabilitási képességeinek) a fokozására.

„Nem állítom egyértelműen, hogy pontosan ezt fogjuk tenni, de megnyugtatom Önöket, minden eshetőséget számba veszünk a márka további kategória bővítésére” – emelte ki interjúja végén Koji Sato.

Mindazonáltal ha a Lexus valóban szeretné lefelé bővíteni kínálatát, rövid távon nincs reális alternatívája a városi crossovernek. Ha hosszabb távlatokban gondolkodunk, akkor persze egészen más a helyzet: a 2020-tól korlátozottan forgalomba kerülő autonóm mobilitási megoldások és az autó megvásárlását és birtoklását egyre szélesebb körben kiváltó, járműhasználati konstrukciók – szoros összefüggésben az autógyártók mobilitási szolgáltatóvá történő átalakulásával – ma még elképzelhetetlen lehetőségeket fognak teremteni nem csak a tömegpiacon, hanem a prémium szegmensben is. Addig azonban, amíg eljön az önjáró, közösségi gépjárművek kora, a városi vevők szemében nincs vonzóbb alternatíva egy mini crossovernél.

Top