Megérkezett az alapjaiban megújult Toyota Highlander

Észak-Amerikában bemutatkozott a Toyota Highlander negyedik generációja. Bennfentes források szerint az autót Európában is forgalmazni fogják.

Az eredetileg 2001-ben bevezetett Toyota Highlander mindig is remek helykínálatával, valamint önhordó szerkezetéből és igényes futóművéből adódó menetkényelmével tűnt ki versenytársai közül – jelenlegi generációja nem véletlenül vezeti negyedik éve a szegmens eladásait Észak-Amerikában. A frissen bemutatott, negyedik generációs modell új szintre emeli ezeket az értékeket, megtoldva azokat a TNGA padlólemez alkalmazásából adódó, széles körű erényekkel. Az új modell így már nemcsak Észak-Amerikában, de Nyugat-Európában is érdeklődésre tarthat számot.

A Toyota RAV4, a világ első kompakt szabadidőjárműve születése első percétől kezdve, 1994 óta van jelen Európában. A típus két és fél évtizeden át egymaga képviselte az óvilágban a Toyota crossover-kompetenciáját; 2017 óta a C-HR erősíti a márka európai szabadidőjármű-kínálatát, megbízható értesülések szerint pedig három éven belül városi mini-crossoverrel bővül tovább a paletta.

Az európai SUV-piac elképesztő mértékű növekedése (az év első tíz hónapjában eladásaik 21,4 százalékkal emelkedtek, piaci részesedésük pedig elérte a 39,9 százalékot!1) azonban azt jelenti, hogy létjogosultsága volna még egy, a RAV4 fölé, de a Land Cruiser alá pozícionált, komfortos szabadidőjárműnek. Ez lehetne a Highlander, amely 2014 óta kapható ugyan a kelet-európai piacokon (elsősorban Oroszországban), de Nyugat-Európa számára csak a most bemutatott, vadonatúj generáció élvonalbeli adottságai teszik vonzó ajánlattá.

Az új generációs modell legfontosabb újdonsága annak a TNGA-K padlólemeznek az alkalmazása, amely a Camry és a RAV4 platformjaként már bizonyított. A nagy szakítószilárdságú acélból felépített szerkezet minden eddiginél szilárdabb karosszériát eredményezett, ami cserébe a futómű finomhangolását tette lehetővé: az új Highlander egyszerre lesz komfortosabb és sportosabb, dinamikusabb és nyugodtabb.

A három üléssoros modell utasai mindig is fejedelmi kényelemben utazhattak, ezért ezen a téren nem is szorult fejlesztésre az új széria. Az új generáció 60 milliméteres hossznövekedése teljes egészében a csomagtartó bővítését szolgálja, ugyanúgy, mint az, hogy a második üléssor a jelenleginél 30 milliméterrel messzebb tolható előre. A harmadik üléssor mögött is 453 liter (!) áll az utasok rendelkezésére. Ez a 60:40 arányban osztott harmadik sort lehajtva – azaz ötszemélyes konfigurációban – 1370 literre nő, ha pedig a második üléssort is ledöntjük, kis híján 2,4 köbméterrel gazdálkodhatunk.

A takumi mesterek bevonásával fejlesztett, minden részletében rendkívüli igényességről tanúskodó Highlander piaci bevezetésekor egy hathengeres benzinmotorral, majd néhány héttel később egy soros négyhengeres hibrid hajtáslánccal lesz elérhető.

A különösen finom járású, 3.5 literes benzinmotor teljesítményét és fogyasztását D-4S üzemanyag-befecskendezés optimalizálja, amely a terhelés függvényében alkalmaz szívótorok- vagy közvetlen befecskendezést. A kétoldali, intelligens változó szelepvezérléssel (Dual VVT-i) felszerelt motor legnagyobb teljesítménye 295 LE, maximális forgatónyomatéka 357 Nm.

A hibrid változat az említett rokonmodellekből jól ismert 2.5 literes erőforrást kombinálja két villanymotorral; a rendszerteljesítmény 243 lóerő, miközben az átlagfogyasztás 24 százalékkal kedvezőbb (6,5 l/100 km), mint az előző generációs, 3.5 literes Highlander Hybrid értéke. A két villanymotort koaxiálisan alkalmazó hajtáslánc nemcsak takarékosabb, de kompaktabb is elődjénél. Szintén helytakarékos az akkumulátorcsomag, amely elfér a hátsó ülések alatt, így nem rabol helyet a csomagtartóból.

A modell újdonsága, hogy immár nemcsak összkerék-, hanem elsőkerék-hajtással is elérhető a hibrid verzió. A Highlander egyébként összesen három különböző AWD-rendszerrel kapható: a benzinmotorhoz felszereltségi szinttől függően egyszerűbb vagy kifinomultabb, nyomatékvektor-szabályozással kiegészített, mechanikus megoldás társul, míg a hibrid a bevált elektromos összkerékhajtást alkalmazza, a hátsó tengelyen elhelyezett, külön vezérelt villanymotorral.

Szándékosan a végére hagytuk a formai változásokat – nem azért, mert mellékesek, hanem mert a Toyota nagyon is biztosra ment a Highlander vonalainak megrajzolásakor. A RAV4-en megismert, markáns orrkialakítás a nagyobb szabadidőjármű magasabb presztízséhez igazodva lágyabb formában valósul meg. A kifinomult vonalak egyben a modell aerodinamikai hatásfokát is javítják – ennek köszönhetően nemcsak a menetzaj, hanem az oldalszél-érzékenység szintje is csökkent.

Az új generációs Toyota Highlander 2020 februárjától kapható az észak-amerikai piacokon; európai forgalmazását hivatalosan még nem erősítette meg a gyártó.

Top