A Toyota Prius Európa legtakarékosabb új autója – Spritmonitor

Bár a korábbi években készült néhány aszketikus dízel, a jelenleg kapható autók között a Toyota Prius az abszolút legtakarékosabb – ez derül ki a tényleges üzemanyag-fogyasztási adatok leghitelesebb forrásának tekintett Spritmonitor.de adataiból.

Száz kilométerenként átlagosan 4,48 liter benzinnel beéri, de akár 3,34 literrel is elboldogul a jelenleg kapható, negyedik generációs Toyota Prius. A német Spritmonitor.de közösségi portál csaknem háromszáz felhasználójának személyes mérésein alapuló statisztika pedig nem mást jelent, minthogy a japán hibrid a legtakarékosabb az Európában jelenleg kapható, belső égésű motorral szerelt személygépkocsik közül.

A 2001-ben alapított Spritmonitor.de közösségi portál a lehető legegyszerűbb és leghitelesebb módon nyújt valós képet az egyes típusok tényleges üzemanyag-fogyasztási szokásairól: a felhasználók minden egyes tankolásnál feljegyzik a kilométer-állást és a tankolt üzemanyag mennyiségét, valamint hogy jellemzően milyen forgalmi és útviszonyok mellett közlekedtek az előző tankolás óta. Ezekből az információkból épül fel a Spritmonitor.de páratlanul gazdag adatbázisa, amelyben cikkünk írásakor több mint 807 ezer gépkocsi szerepel. Ezek összesen 16,21 milliárd kilométert tettek meg, és ennek során 1,21 milliárd liter üzemanyagot égettek el.

Mivel a portál közel két évtizede működik, egy-egy típusból akkor is több generációnyi gyűlhetett össze az adatbázisban, ha a felhasználók csak új korától rögzítették autójuk üzemanyag-fogyasztási adatait. Ez rendkívül informatív, ha az elmúlt húsz év legtakarékosabb autóit keressük, de ha használt helyett új autót vásárolnánk, muszáj évjárat szerint szűkíteni a kört.

Ekkor kiderül például, hogy a dízelüzemű rekorderek Top 10-es listáján mindössze egyetlen (de a legjobb 30 között is csupán négy) olyan típus van, amely a mai napig megvásárolható dízelmotorral; a többi gyártónál tiltólistára kerültek a kicsi dízelek. A benzinmotoros dicsőséglistán sokkal jobb a helyzet, itt három rekorder típus fogyasztási adatai nem relevánsak azok számára, akik új autó vásárlásában gondolkodnak. A Nissan Pixo és a Daihatsu Cuore forgalmazása 2013 végével megszűnt Európában, a Seat Mii pedig ma már csak egy-egy piacon elérhető belső égésű (CNG-üzemű) motorral, a legtöbb országban kizárólag villanymotorral forgalmazzák.

A Spritmonitor.de eredeti fogyasztási rangsora megtekinthető ezen a linken; az újonnan megvásárolható benzinüzemű autókra szűkítve a listát a következő sorrendet kapjuk (zárójelben az adott típus adatokat szolgáltató tulajdonosainak száma):

Típus Márka (db) Átlagfogyasztás (liter/100 km) Megjegyzés
1. Prius Mk4 Toyota 4,46 a legtakarékosabb személyautó
2. Celerio Suzuki 4,68  
3. Ioniq Hyundai 4,76  
4. Yaris Hybrid Toyota 4,82  
5. Kia Niro Kia 5,12 a legtakarékosabb crossover
6. Corolla Hybrid Toyota 5,15  
7. C1 Mk2 Citroën 5,23  
8. C-HR Toyota 5,36  
9. Aygo Mk2 Toyota 5,37  
10. CT 200h Lexus 5,41 a legtakarékosabb prémium modell

A 2019 végén, 2020 elején megvásárolható autók listáját tehát a Toyota Prius aktuális, negyedik generációs modellje vezeti, 4,46 l/100 km átlagos üzemanyag-fogyasztással. A modell egyes kiadásai jól demonstrálják a hibrid technológia folyamatos és gyors ütemű fejlődését. Míg az első széria európai felhasználói átlagosan 5,5 liter benzint használtak el száz kilométeren, a második kivitelnél már csak 5,2, a harmadiknál 5,05 l/100 km volt a vonatkozó adat. A Toyota Prius a legtakarékosabb dízelüzemű modellnél is kevesebb üzemanyagot igényel, ráadásul azzal szemben sem a korom-, sem a NOx-kibocsátás miatt nem kell aggódnia a környezettudatos vásárlónak.

Az sem mellékes, hogy ötszemélyes utasterével és 502 literes csomagtartójával a Prius egy teljes értékű családi autó, amely városban a menetidő akár 50 százalékában képes tisztán elektromos üzemben, károsanyag- és zajkibocsátás nélkül közlekedni.

Figyelemreméltó tény továbbá, hogy a legjobb tíz között összesen öt Toyota és egy Lexus modell található, jellemzően igen magas felhasználói aránnyal. Ez különösen örvendetes, mert egy olyan autó, amelyet kevesen vásárolnak meg, hiába tiszta üzemű, marginális piaci jelenléte miatt nem tud érdemben hozzájárulni az autóállomány károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez, a légminőség javításához.

Top