Elektromos járművek egész palettájával készül a Toyota a tokiói olimpiára.

A Toyota járműveinek közel 90 százaléka elektromos hajtású lesz a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékokon, amivel a márka az olimpiák és paralimpiák során eddig használt hivatalos flották mindenkori legalacsonyabb emisszióját és így legalacsonyabb környezetterhelését kívánja elérni. A Toyota bizonyos modellek egyedi változataival, valamint kifejezetten az olimpiára készülő járművekkel segíti a sokszínű mobilitást.

Az olimpiai és paralimpiai játékok globális mobilitási partnere, a Toyota Motor Corporation (Toyota) mai nyilatkozata szerint a cég elektromos járművek teljes kínálatát vonultatja fel a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékokon: egyes modellek egyedi változatait, illetve kimondottan erre az alkalomra tervezett járműveket. Az elektromos járművek nagyarányú részvételével a Toyota – együttműködve a Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékok Szervezőbizottságával – az olimpiák illetve paralimpiák hivatalos járműflottáinak eddigi legalacsonyabb károsanyag-kibocsátását kívánja elérni. A Toyota hozzávetőleg 3700 mobilitási eszközzel és/vagy járművel áll majd a 2020-as olimpia rendelkezésére. A hivatalos flotta közel 90 százaléka elektromos hajtású lesz. Az elektromos járművek között szerepelnek hibrid elektromos autók (HEV), üzemanyagcellás elektromos járművek (FCEV; például a MIRAI), plug-in hibridek (PHEV), Prius PHV-k (némely piacon Prius Prime), akkumulátoros járművek (BEV) – köztük az “APM” (Accessible People Mover, azaz egy mindenki számára hozzáférhető utasszállító jármű), az e-Palette (Tokyo 2020 verzió), valamint a TOYOTA Concept-i, amelyeket vagy elsődlegesen az olimpiai játékokra fejlesztettek, vagy egy már meglévő modell egyedi, az esemény céljainak megfelelően módosított változatai. Megközelítőleg 500 üzemanyagcellás és 850 akkumulátoros jármű vesz majd részt az eseményen, az eddigi legnagyobb olimpiai flottát alkotva. A 2020-as nyári olimpián a hozzávetőleg 3700 mobilitási eszköz és/vagy jármű nagy része a helyszínek közötti közlekedésben nyújt majd segítséget. Ezek már kereskedelmi forgalomban lévő járművek, mint például a Mirai. Az előzetes számítások szerint a 2020-as Tokiói Olimpia kereskedelemben elérhető modellekből álló flottájának széndioxid-kibocsátása átlagosan alacsonyabb lesz, mint 80 g/km*1; ez nagyjából a fele annak, mint egy nagyrészt hagyományos benzin- és dízelüzemű járművekből álló, hasonló méretű flotta tipikus értéke. Ráadásul további kibocsátás-csökkenést jósolhatunk az olimpia során a Toyota egyéb fejlett mobilitási eszközeinek köszönhetően, amelyek közé az egyedi járműváltozatokat illetve a kimondottan ez alkalomra tervezett járműveket soroljuk. Így a Toyota az olimpiai és paralimpiai játékok során használt járműflották mindenkori legalacsonyabb kibocsátási szintjét kívánja elérni. Ezen túlmenően az ütközések elkerülése, a lehetséges károk vagy sérülések csökkentése illetve enyhítése érdekében valamennyi, a személyzet szállításában részt vevő, kereskedelmi forgalomban is kapható autó felszereltségében szerepelnek a Toyota megelőző biztonsági csomagjaival (Toyota Safety Sense és Lexus Safety System +), sőt majdnem mindegyik ilyen járművet felszerelik a Toyota Smart Stop technológiájával is (SST, ami fékezésnél nyújt segítséget a gázpedál akaratlan helytelen használata esetén). A hivatalos flottán kívül a Toyota egyéb járművekkel és eszközökkel is támogatja az olimpiát, mint például a tömegközlekedésben részt vevő üzemanyagcellás “Sora” busszal. Mindemellett olyan segédeszközök is szerepet kapnak, amelyek például beemelik az utasokat az üléseikbe vagy egy rámpa segítségével lehetővé teszik, hogy kerekesszékes utasok a hátsó ajtón át feljussanak a járműre. Az egyéb berendezések között megjelenik majd a Toyota Industries Corporation által gyártott és forgalmazott üzemanyagcellás villás targonca is.

A Toyota fő célkitűzései a 2020-as olimpián

A Toyota 2020-as olimpiai játékokon vállalt tevékenysége a következő három fő pilléren alapul: (1) Mobilitást mindenkinek –  azaz mindenki számára lehetővé tenni a mozgás szabadságát. (2) Fenntarthatóság – a hidrogénalapú társadalom (környezet/biztonság) megvalósítására összpontosítva. (3) Közlekedési támogatás az olimpiai játékok számára a Toyota Gyártási Rendszer (TPS) használatával. Ezt a három fő célkitűzést szem előtt tartva a Toyota olyan mobilitási megoldásokat kínál, amelyek messze meghaladják az eddig megszokott szintet. A környezetre gyakorolt káros hatás csökkentését szolgáló elektromos járművek széles kínálata, valamint a Toyota Gyártási Rendszert és a sokszínű mobilitás koncepcióját elegyítő megoldásokkal segíti majd a Toyota az olimpia zökkenőmentes lebonyolítását és az eseményen részt vevő rendezők, sportolók és látogatók szállítását. Ezen felül a Toyota által rendelkezésre bocsátott robotok is megkönnyítik a szervezést, és egyedülálló élménnyel ajándékozzák meg a résztvevőket, jócskán kibővítve a mobilitás fogalmát. A Toyota folyamatosan szem előtt tartja azt az ambiciózus célt, hogy a “Mobilitást mindenkinek” koncepció alapján olyan mobilitási megoldásokkal álljon elő, amelyek nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a 2020-as olimpia egyedülálló esemény lehessen.

A Toyota által biztosított járművek

1. Kifejezetten a 2020-as olimpia számára fejlesztett járművek

APM: a speciális mobilitási igényű résztvevők számára biztosít mobilitást a 2020-as nyári játékok helyszínein belül (mint például az Olimpiai Stadion, az Ariake Teniszpálya és Parkerdő) és részt vesz a segítségnyújtási tevékenységekben (körülbelül 200 egység).

2. Egyedi járműváltozatok a 2020-as olimpiára

e-Palette (Tokyo 2020 változat): a Toyota első akkumulátoros elektromos járművét kimondottan a Autono-MaaS*2, azaz az Autonóm Mobilitás, mint Szolgáltatás számára tervezték. Az e-Palette Tokyo 2020 változata a személyzet és a sportolók szállításában vesz majd részt, számos kört téve meg az olimpiai és a paralimpiai faluban. Az alacsonypadlós, elektromos rámpával felszerelt jármű igen pontosan áll meg a megállókban, kevés helyet hagyva az útpadka és a busz között, így az e-Palette megkönnyíti a kerekesszékes utasok közlekedését is. A jármű várhatóan SAE 4-es*3 szintű autonóm vezetésre lesz képes. Amellett, hogy az összes járműben fedélzeti operátor is figyeli az automatizált vezetési műveleteket, a Toyota egy digitális szabályozó rendszerrel is felszereli a járművet, amely az általános üzemeltetési feltételeket követi nyomon.

A jármű jellemzői

Hosszúság/Szélesség/Magasság (mm)5.255 (H) / 2.065 (Sz) / 2.760 (M) 
Utasok száma20 főig* (egy operátort beleértve) *Kerekesszékes utas esetén: max. 4 kerekesszék + 7 álló utas 

Toyota Concept-i (Tokyo 2020 változat): karakteres, high-tech megjelenésével, “egy lendülettel megrajzolt” sziluettjével a Concept-i igazán feltűnő jármű. Ez lesz az olimpiai lángot hordozó váltófutás és a maratoni futás felvezető autója. További érdekességként a MEGAWEB Toyota City Showcase élményközpontot övező, Tokió Odaiba/Tojoszu negyedében található közutak várhatóan a fejlett vezetési technológiával felszerelt járművek tesztvezetési útvonalául is szolgálnak. A járművek között lesz a Toyota Concept-i is, amely a SAE 4-es*3 szintű önvezető képességet, illetve az ezzel kapcsolatos funkciókat fogja bemutatni – mint például az “Agent conversation” nevű szolgáltatás, ami mesterséges intelligencia segítségével képes az emberi beszéd megértésére. A Toyota Concept-i segítségével így lehetőség lesz arra, hogy az utasok tapasztalatot szerezzenek az új közlekedési módokról, és bepillanthassanak a jövőbe”.

A jármű jellemzői

Hosszúság/Szélesség/Magasság (mm)4.530 (H) / 1.840 (Sz) / 1.480 (M)
Utasok számafőig

3. Egyéb járművek

Mirai: Megközelítőleg 500 Mirai vesz részt a személyzet szállításában pl. a repülőterek és a 2020-as olimpia hivatalos helyszínei között.

Gyalogos övezetekben használható akkumulátoros elektromos járművek (BEV): a Toyota közel 300 állva használható mobilitási eszközzel segíti majd a biztonsági, illetve az egészségügyi személyzet munkáját a 2020-as olimpia helyszínein (például az Olimpiai Stadionnál, az Ariake Teniszparkban) és azok környezetében. Emellett a Toyota folyamatosan kutatja az ülve használható, valamint a kerekesszékhez csatlakoztató egyszemélyes mobilitási eszközök használatának lehetőségeit a mozgássérült és járásukban korlátozott emberek számára. 

A járművek jellemzői 


Állva használhatóÜlve használhatóKerekesszékhezcsatlakoztatható 
Hosszúság/Szélesség/Magasság (mm)700 / 450 / 1.2001.180 / 630 / 1.090540 / 630 / 1.090
Maximális sebesség (km/h)2,4,6,10 km/h(beállítható)2,4,6 km/h(beállítható)2,4,6 km/h(beállítható)
Távolság/hatótávkb. 14 kmkb. 10 kmkb. 20 km
Töltési idő2,5 óra(cserélhető akkumulátor)2 óra(cserélhető akkumulátor)2,5 óra (cserélhető akkumulátor)

*1 A Toyota számításai, amelyek a termékkatalógusokban szereplő adatokon alapulnak. A plug-in hibrid elektromos járművekre vonatkozó számítás a Toyota számítási módszerén alapul, amelyet a Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium és a Földügyi, Infrastruktúraügyi, Közlekedési és Turizmusügyi Minisztérium által készített, 2013. március 1-én kiadott jelentés tekint át.

*2 Az “autonóm” és a “mobilitás, mint szolgáltatás” összevonásával létrehozott kifejezés a Toyota automatizált járműveket használó mobilitási szolgáltatásainak elnevezése

*3 SAE-szintek (az automatizáltság szintjei) ismertetése itt olvasható.

Top